Big data do’s & don’ts
Voorzichtigheid is geboden in de toepassing van big data, vindt Michel Schaeffer, marketingdirecteur bol.com. ‘Relevantie voor de klant moet leidend zijn in alles wat wij doen. Het zo vaak mogelijk tonen van een product waarop je zojuist online hebt gezocht, is vooral ergerniswekkend.’
Van de circa 650 werknemers die bij de online retailer op de loonlijst staan, werken ‘vele tientallen’ met data. De gegevens worden voor diverse processen aangewend, bijvoorbeeld om te kunnen bepalen welke artikelen het bedrijf op voorraad moet hebben en voor welke producten een geringe wachttijd voor de klant acceptabel is. Een paar maanden terug voegde bol.com hier ook real-time informatie aan toe. ‘Door het klikgedrag van de klant real-time te observeren, weten we waar hij die dag behoefte aan heeft’, verklaart Schaeffer in de jongste uitgave van Twinkle Magazine (06-2014).
In hetzelfde artikel komen big data experts Bart ter Steege van Jungle Minds en Alex van der Wolk van De Brauw Blackstone Westbroek samen tot vijf do’s & don’ts:
1. Big data vereisen een nette klantendatabase. Die moet op orde zijn en niet vervuild. Zoek ook mogelijkheden om klantgegevens te koppelen aan het gedrag van bezoekers op de website.
2. Wees transparant. Vertel hoe je big data toepast en wat dat betekent voor klanten.
3. Vraag (expliciet) toestemming. Denk niet: dat komt nog wel. De toezichthouder kan meedogenloos zijn en handhaving staat hoop op zijn prioriteitenlijst.
4. Bouw zonder angst een vertrouwensrelatie op met je klanten. Benader de relatie niet alleen juridisch, maar zorg ervoor dat de klant weet wat je met zijn data doet en respecteerzijn wensen.
5. Ga er enigszins blanco in. Kies voor 'unsupervised learning'. Laat een algoritme zoeken naar verbanden die je niet van tevoren kent, zodat je ziet wat voor correlaties er zijn die niet uit objectieve data verkrijgbaar zijn.