Klantenservice Essent experimenteert met Whatsapp
Energieleverancier Essent voegt Whatsapp toe als klantencontactkanaal. De proef duurt twee maanden. ‘Met onze aanwezigheid op Whatsapp hopen we een onderscheidende service aan onze klanten te bieden’, verklaart Ienke de Vrieze, social media manager van Essent.
Essent is naar eigen zeggen ‘het eerste grote bedrijf in Nederland dat Whatsapp inzet voor dienstverlening aan klanten’. Volgens De Vrieze is het een logische keuze. ‘Wat is er makkelijker en sneller als je met een vraag zit dan het sturen van een berichtje met je mobiele telefoon?’ De webcaremedewerkers van de energiemaatschappij beantwoorden de klantvragen die via de populaire berichtendienst binnenkomen op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur.
Middels deze proef wil Essent achterhalen of er inderdaad behoefte is aan dit nieuwe servicekanaal, en of klanten via deze weg naar tevredenheid geholpen kunnen worden. De eerste signalen zijn al positief, beweert de social media manager. Op de mobiele site van het energiebedrijf staan alle contactmogelijkheden weergegeven, waaronder nu ook Whatsapp.
Onder meer de gemeente Terneuzen, De Hypotheker en het Albert Schweitzer ziekenhuis gingen Essent reeds voor met het testen van de populaire berichtendienst.
App voor klantinzichten
Voor de verbetering van de dienstverlening aan klanten test de energieleverancier eveneens een app die gekoppeld is aan slimme energiemeters en klanten inzicht geeft in energieverbruik en -kosten. Aan deze proef nemen 3.000 huishoudens deel, verspreid over Assen, Groningen, Den Bosch, Waspik, Waalwijk, Asten en Sittard. De applicatie is ontstaan in een samenwerking met klanten en externe ontwikkelaars. Marcelle Mettes, directeur innovatie bij Essent: 'Die co-creatie is voor ons de manier van werken. Samen met klanten en partners kunnen we relevante oplossingen voor in en om het huis leveren, die het verleidelijk en mogelijk maken voor klanten om slimmer en duurzamer met hun energie om te gaan.' De pilot loopt nog tot eind december 2014.
Volgend jaar starten netbeheerders met de grootschalige vervanging van de analoge meter door de slimme meters. In 2020 moet tachtig procent van de Nederlandse huishoudens zijn voorzien van een energiemeter die verbonden is aan internet en op afstand kan worden uitgelezen.