Consumentenbond wil betere informatievoorziening
Veel aanbieders van mobiele telefonie zijn op hun website onduidelijk over de houdbaarheid van het beltegoed en de manier waarop ze afronden bij abonnementen. Dat blijkt uit een inventarisatie van de websites van 13 providers door de Consumentenbond.
Vooral Ben, MTV Mobile, Simyo, Tele2, T-Mobile, Vodafone en Youfone zijn onduidelijk over de voorwaarden, aldus de consumentenorganisatie. Zij wil dat consumenten online direct alle belangrijke informatie op een rij hebben, zodat abonnementen onderling vergelijkbaar zijn op prijs én voorwaarden. Consumentenkrijgen deze informatie nu alleen na veel doorklikken op informatiebuttons, vraagtekens en linkjes. Meer positief is de bond over aanbieders Hi, Hollandsnieuwe, KPN, Simpel, Telfort en Ziggo. Hun klanten krijgen aan het begin van het bestelproces een uitklapscherm voorgelegd.
Volgens Bart Combée van de Consumentenbond hebben KPN en Hi goede stappen gezet met het doorvoeren van ‘afronden per seconde’ voor alle nieuwe abonnementen. Minder enthousiast is hij over Vodafone, dat slechts één variant met langer houdbaar beltegoed biedt. ‘Dat noem ik geen substantiële verbetering.’ De bewindvoerder zou graag zien dat providers abonnementen introduceren waarbij én wordt afgerond op secondes én het beltegoed een jaar houdbaar is.