Vlaamse Ombudsman wil minder hulplijnen
De Vlaamse overheid heeft te veel websites, meldpunten en hulplijnen. ‘Eén grote website en de Vlaamse infolijn moeten volstaan’, aldus de Vlaamse Ombudsman Bart Weekers.
De hulplijnen zijn volgens Weekers zinvolle initiatieven, maar intensieve campagnes ten spijt levert het slechts een beperkt aantal oproepen op. 'De overheid doet grote inspanningen om mensen voor te lichten, maar op de verkeerde manier. Zo verspilt ze geld en bereikt ze de mensen uiteindelijk toch niet', meldt hij in de Belgische krant De Standaard.
Slechts tientallen oproepen
Een goed voorbeeld is het meldpunt 'Spreekbuis', waar personeelsleden van de Vlaamse overheid terecht kunnen als ze last hebben van pesten of ongewenst seksueel gedrag op het werk. In 2012 ontving deze hulplijn slechts 43 oproepen. Andere probleemgevallen volgens de ombudsman zijn onder meer de 0800-lijn van Flanders Care (gemiddeld25 oproepen per maand) en de woonzorgtelefoon (75 klachten van rusthuisbewoners per maand).
Hoogste tijd dus voor Vlaanderen om de overvloed aan meldpunten en hulplijnen in te perken, vindt Weekers. Ook de wildgroei aan websites moet naar zijn idee worden beteugeld. In 2012 hield de Vlaamse overheid zo'n 220 websites in de lucht.