Primark krijgt meeste Facebook-volgers
Volgens de jongste resultaten van de eDigitalResearch Retail Social Media Benchmark heeft de budgetmodeketen Primark de afgelopen zes maanden het grootste aantal nieuwe Facebook-volgers gekregen met maar liefst een half miljoen ‘likes’. Omdat Primark geen webwinkel heeft, plaatst het foto's van de collectie op social media om mensen naar de winkels te lokken.
Ook Amazon kreeg een groot aantal nieuwe volgers door de introductie van hun #AmazonBasket-hashtag. Daarmee kunnen twitteraars producten direct in hun winkelmandje plaatsen als zij op een post van Amazon reageren en daarbij de hashtag gebruiken. Sinds de introductie van de hashtag in juni van dit jaar heeft Amazon bijna 150.000 nieuwe volgers getrokken. Daarmee steeg het bedrijf negen plaatsen in de Twitter-rangorde en bevindt het zich nu in de top tien.
Superieur
Amazon staat nog steeds superieur aan te top van de Facebook-lijst, met ruim een miljoen meer volgers dan de nummer twee: Topshop. Een prestatie van formaat, want Amazon richt zich met Facebook uitsluitend op zijn klanten in de UK, terwijl Topshop zich wereldwijd presenteert.
Commerciële banden
De allereerste Retail Social Media Benchmark dateert inmiddels van vier jaar geleden. Vergelijkingen maken duidelijk hoezeer de populaire social-mediaplatforms, zoals Facebook en Twitter, door de jaren zijn veranderd. Hoe ze hun commerciële banden met internationale merken hebben verstevigd, door ze een platform te bieden om een publiek over de hele wereld te bereiken. Het onderzoek suggereert dat Amazon zijn Facebook-volgers met 7000 procent zag groeien, en dat runner up Topshop zijn aantal volgers met ruim 600 procent zag groeien.
Social media
Chris Russell, CEO bij eDigitalResearch, legt uit: ‘Social media zijn niet langer "nice to have": meer een meer worden social-mediaplatforms gebruikt als medium om contact te krijgen en zich met mensen te verbinden. Merken en retailers kunnen niet achterblijven: zij moeten zich op deze manier met hun klanten verbinden om daarmee hun betrokkenheid en loyaliteit te verwerven.
Social media zijn een geweldig hulpmiddel om op wereldschaal klanten te bereiken, maar dat niet alleen. Op social media vinden ook veel gesprekken van klant tot klant plaats. Door die af te vangen, leren bedrijven de klant beter te begrijpen en beter op zijn behoeften in te spelen. Wat resulteert in een hogere klanttevredenheid.’
De volledige Retail Social Media Benchmark-resultaten zijn hier te downloaden.