CEX in the City: Waarom je de emotie moet raken
Hoe je de klantbeleving naar een hoger niveau kunt tillen en op die manier je merk kunt versterken, daarover gaven diverse sprekers een kijkje in de keuken tijdens de recente editie van CEX in the City. Hierbij de highlights van Frans Goenee van de Efteling, uitgaansgoeroe Ted Langenbach en emotiemarketingspecialist Graeme Newell.
In de Laurenskerk te Rotterdam nam Goenee de bezoekers mee in de manier waarop de Efteling ervoor zorgt dat sprookjes uitkomen en hoe zij haar gasten blijft verrassen. Het pretpark voert haar gastcontactstrategie door op alle niveaus: van huisstijl en de bouw van het vastgoed tot aan de wijze waarop de medewerkers hierbij betrokken worden en hoe er ‘betoverend’ leiding wordt gegeven. Daarmee houdt de Efteling vast aan ooit gemaakte keuzes, met Anton Piek als één van de inspirerende factoren.
Direct inspelen op de behoefte
Ted Langenbach oreerde over het nachtleven en de dancescene, een sector die zich keer op keer weet te vernieuwen. Begrippen als keuzestress, tijdgebrek en de nieuwe consument wil worden uitgedaagd passeerden de revue. Langenbach benadrukte daarbij hoe belangrijk kleinschaligheid is: ruiken, voelen en proeven krijgen steeds meer waarde omdat dit de emotie raakt. DJ’s zijn hier heel bedreven in. Zij leren snel door te luisteren en goed te kijken naar de reacties van het publiek. Die inzichten vertalen ze naar wat de fans willen horen en beleven. De Rotterdamse uitgaansgoeroe ziet dat de nieuwe uitgaanseconomie wordt versterkt door samenwerken, de gunfactor en de versterkende kracht van kleine communities.
Graeme Newell, emotional marketing researcher bij 602 Communications, legde tijdens het event uit waardoor populaire merken eerder als vriend gezien worden dan als organisatie en hoe een klantrelatie wordt opgebouwd die verder gaat dan de kenmerken van een merk of product. Aansluitend lichtte Newell ook toe op welke wijze deze merken zich volgens de laatste trends in marketing op je gevoel richten. Middels deze strategie slagen zij erin om de klant te raken op punten die de neurologische voorkeuren van het menselijk brein niet kunnen negeren.