ACM: ‘Boetebesluit duidelijk signaal voor anderen’

ACM: ‘Boetebesluit duidelijk signaal voor anderen‘
  • 8 oktober 2014
  • Redactie

Daisycon moet een boete van € 810.000 betalen voor overtreding van het spamverbod. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) sluit niet uit dat ook andere affiliate netwerken in Nederland zullen worden beboet.

Als affiliate netwerk was Daisycon naar verluidt betrokken bij de verzending van in totaal ruim twee miljard ongevraagde commerciële e-mailberichten. De ontvangers hiervan konden zich bovendien niet effectief afmelden voor deze mails. Gezien de centrale rol die Daisycon speelde bij het versturen van de spam, besloot ACM tot ingrijpen. Saskia Bierling, woordvoerder van de toezichthouder, geeft desgevraagd aan niet uit te sluiten dat er de komende tijd nog meer boetes zullen volgen in relatie tot het spamverbod. ‘Het is voor het eerst dat een affiliate netwerk is beboet. In Nederland zijn echter nog zo’n tien tot vijftien andere bedrijven actief die vergelijkbare diensten leveren. Mogelijk gaan zij op dezelfde manier te werk als Daisycon. Voor de anderen moet dit boetebesluit dan ook een belangrijk signaal zijn.’ Volgens de ACM-persvoorlichter is het de bedoeling dat de andere affiliate netwerken proactief worden geïnformeerd over de regels en wat dit besluit concreet inhoudt. Voor zover bekend is dat tot op heden nog niet gebeurd.
Patrick Jordens, oprichter DMCC, hoopt dat ACM dit aandachtspunt snel oppakt. In zijn optiek is de markt nu toch enigszins in vertwijfeling achtergelaten. ‘Er zijn vast partijen die op een vergelijkbare manier als Daisycon werken. Die weten nu dat ze iets moeten doen, maar wat precies is niet duidelijk. De regels kunnen op meerdere manieren worden uitgelegd, dus het zou goed zijn als de toezichthouder hier middels betere informatievoorziening een rol in speelt. E-mails mag je alleen maar sturen als je toestemming hebt, maar wat houdt dat dan precies in?’

Transparantie
Jordens is overigens niet verrast door de jongste boete die ACM heeft uitgedeeld. Volgens hem is al langer bekend dat deze activiteiten de toezichthouder een doorn in het oog zijn. Zo kan het gebeuren dat je bij de één aangeeft geen e-mails meer te willen ontvangen, om vervolgens te merken dat partners van dat bedrijf gewoon blijven doormailen. ‘Die methode is wel erg old school.  En weinig ook transparant, een belangrijk aspect voor de toezichthouder. Consumenten zitten niet te wachten op e-mails waarvoor geen toestemming is gegeven. In die zin kun je erop wachten dat iemand er op den duur tussenuit wordt gehaald’, verwijst de compliancespecialist naar Daisycons ‘stapelboete’. H ij geeft aan dat de verschillende affiliate netwerken zelf van mening zijn dat zij technisch aan de wetgeving voldoen, doelend op het opnemen van toestemming in de privacystatements. Door het weggestopte karakter hiervan ontstond echter verwarring bij consumenten, vandaar dat ACM hier nu korte metten mee heeft gemaakt.

Eerder legde de toezichthouder boetes op aan publishers en adverteerders wegens overtreding van het spamverbod. ACM stuitte min of meer bij toeval op de rol van Daisycon, bij een eerder onderzoek naar spam. Op basis daarvan startte de instantie een nieuw onderzoek. Het affiliate netwerk voelt zich ‘tegen de muur gezet’ en heeft inmiddels bezwaar aangetekend tegen het besluit.

comments powered by Disqus