Storytelling sterk wapen voor klantbehoud

Storytelling sterk wapen voor klantbehoud
  • 13 oktober 2014
  • Redactie

Verzekeraars die klanten aan boord willen houden, moeten social media in hun organisatie inbedden. Dat adviseert Arjen de Boer, commercieel directeur ITDS, op basis van de Social Media Insurance Monitor. ‘Mobile content en storytelling zullen een zeer belangrijke rol gaan spelen voor het behouden en binden van klanten.’

Actuele resultaten uit genoemde monitor maken duidelijk dat de digitaliseringslag in de verzekeringswereld zich vooralsnog beperkt tot een technische exercitie. Een professionele toepassing van social media ontbreekt echter, terwijl consumenten meer mobiele devices gebruiken en ook online producten afnemen. Hoogste tijd voor (zorg)verzekeraars om mee te gaan in deze ontwikkelingen, vindt De Boer. ‘Tot nu toe hebben verzekeraars de creatie van content veel aan externe partijen uitbesteed. Maar willen zij daadwerkelijk in gesprek gaan met hun klanten, dan zullen ze het zelf moeten gaan oppakken. Doen zij dit niet, dan zullen zij ondergeschikt worden aan partijen die de klant echt bedienen en voor merkbeleving zorgen.’

Op basis van de meting bij 81 verzekeraars, kwam Aegon overall als beste verzekeraar uit de bus qua social media activiteiten in 2014. Daar is social business ‘strategisch ingeweven in de organisatie’ en is de dagelijkse, prikkelende content klantgericht en effectief, aldus ITDS. Interpolis en Allsecur complementeren deze top 3. Bij de zorgverzekeraars scoort Menzis voor het derde jaar op rij het hoogst. Bij de uitvaartverzekeringen is dat DELA.

ING

Afgelopen week werden eveneens de uitkomsten van de Social Media Monitor 7 van rapporteur Social Embassy bekendgemaakt. ING bezet momenteel de eerste plaats in relatie tot de zakelijke inzet van sociale netwerksites. Volgens de onderzoekers heeft de bank grote stappen gemaakt in de analyse van social media en worden de bevindingen en best practices ook buiten de landsgrenzen meegenomen. Ook worden medewerkers actief betrokken in de Social Media Hub van ING om de financiele dienstverlener op sociale netwerksites een gezicht te geven. Coolblue en Wereld Natuur Fond s staan respectievelijk op plek twee en drie in deze lijst.

comments powered by Disqus