Teleperformance opent contactcenter in Suriname
Teleperformance opent op 1 maart 2015 de deuren van een nieuw contactcenter. De 271e locatie van de klantcontactspecialist komt in Paramaribo te staan, laat CCO Hans Reuver vandaag aan CustomerFirst weten.
‘Het pand wordt op dit moment volledig gestript en de voorbereidingen zijn dus in volle gang. Het wordt het meest interessante gebouw dat er gaat komen in Suriname’, verzekert Reuver. In eerste instantie wordt uitgegaan van 150 seats. Daarna moet de groei doorzetten naar 200 seats in het eerste kwartaal van 2016. Met het zogenoemde Premises Handboek van Teleperformance onder de arm zal op de vestiging veel aandacht worden geschonken aan onder anderen klimaatbeheersing en het meubilair. Tevens komt het bedrijf met technische oplossingen om stroomuitval ‘te allen tijde’ te voorkomen. ‘Je weet dat dit soms voorkomt in Suriname, maar internet mag er simpelweg niet uitliggen. Wij willen voldoen aan de kwaliteitseisen die worden gesteld en dit aspect is zo’n randvoorwaarde’, licht Reuvers toe. De werkzaamheden zullen bestaan uit de afhandeling van inbound calls, IT-helpdeskactiviteiten en data-entry.
Offshoring 2.0
Wereldwijd beschikt Teleperformance momenteel nog over 270 locaties. De opgedane ofsshoringervaringen in onder meer Albanië, Costa Rica en de Filippijnen zijn allemaal opgenomen in het plan ‘Offshoring 2.0’ waar Suriname straks mee te maken krijgt. De klantcontactspecialist constateert dat andere keuzes moeten worden gemaakt. Reuver: ‘Uit onze offshore-ervaringen zijn best practices opgesteld. Na een grondige analyse zijn er belangrijke en essentiële voorwaarden vastgesteld waarmee rekening moet worden gehouden tijdens het offshoren van klantcontactactiviteiten naar Suriname.’ Zonder alles prijs te willen geven, moet gedacht worden aan een andere ICT-insteek (informatiebeveiliging en technologie) en een andere manier van aansturing.
Voor Reuver en consorten breken in ieder geval, mede gezien de jarenlange aanwezigheid van facilitaire partijen als Xerox en Webhelp in Suriname, spannende tijden aan. ‘Dit is een grote uitdaging. Eerst zag je de markt daar enorm groeien, vervolgens stabiliseerde die en sommigen hebben zich teruggetrokken. In het land heb je tevens te maken met meerdere etnische groeperingen. Die cultuurverschillen zijn soms moeilijk te bevatten. Wij kiezen daarom bewust voor een andere benadering’, wijst de CCO op het cultuurinductieprogramma van Teleperformance, dat reeds op alle andere internationale locaties uitvoerig is beproefd. Hij vult aan: ‘Het Surinaamse accent blijft uiteraard present, maar dan ingestoken op onze manier van werken. Wat wij onder kwaliteit verstaan.’
Het aantal seats van Webhelp in Suriname is op dit moment 180, tegenover 400 seats voor Xerox.