ACM stuurt aan op begrijpelijke energiecontracten

ACM stuurt aan op begrijpelijke energiecontracten
  • 5 november 2014
  • Redactie

Aanbiedingen van energieleveranciers moeten begrijpelijk zijn voor consumenten en met elkaar vergeleken kunnen worden. Dat vindt Autoriteit Consument & Markt (ACM). Momenteel is dat (nog) niet het geval.

Volgens de toezichthouder maken energiebedrijven nog niet altijd duidelijk of consumenten groene of grijze energie aanschaffen en komt het voor dat tariefsverhogingen niet tijdig bekend worden gemaakt. Tevens worden aanbiedingen vaak gedaan op basis van schattingen en niet op basis van het daadwerkelijke verbruik van een klant. In sommige gevallen valt een rekening daardoor veel hoger uit dan verwacht. Het is nu tijd om dit soort overstapdrempels weg te nemen, meent ACM-bestuurslid Anita Vegter. ‘Als de consument een geïnformeerde keuze kan maken, gaat daar concurrentiedruk van uit. Aanbieders zullen dan beter hun best moeten doen voor nieuwe én bestaande klanten. Dat leidt tot scherpere prijzen, betere service en innovatie.’ Aanvullend geeft ze aan dat alle aanbieders in de energiesector inmiddels ‘volstrekt duidelijk is waar zij zich aan moeten houden’. ACM ziet toe op de naleving van de afspraken. Wie na 1 januari 2015 alsnog de fout ingaat, kan per overtreding een boete van € 450.000 tegemoet zien.

Afspraken
- Aanbiedingen worden voortaan op maat gedaan, gebaseerd op het daadwerkelijke verbruik van elektriciteit en gas (informatie afkomstig van jaarrekening). Geen schattingen meer.
- Alle aanbieders gaan duidelijke termen hanteren die overal hetzelfde zullen zijn.
- De energiebedrijven worden verplicht om consumenten vooraf te informeren over alle kosten. Hierdoor ontstaat een totaalprijs en dat maakt een vergelijking met andere aanbiedingen eenvoudig.
- Tonen van de jaarkosten bij de totaalkosten.
- Vermelden van de juiste kosten voor netbeheer.
- Consumenten duidelijk maken of ze groene of grijze energie kopen.
- Tijdig en persoonlijk een tariefswijziging te communiceren. Mocht de klant op basis hiervan zijn contract willen opzeggen, dan kan dat tijdig voordat dat nieuwe tarief in werking treedt.

Afgelopen zomer gaf ACM al aan dat het roer om moet in de Nederlandse energiesector.

comments powered by Disqus