Social Indicator vergelijkt invloed individuen

Social Indicator vergelijkt invloed individuen
  • 11 november 2014

Sociale media expert Robin Effing, promovendus bij UT-onderzoeksinstituut CTIT en docent bij de Academie voor Creatieve Technologie bij Saxion, heeft in samenwerking de zogeheten Social Indicator ontwikkeld. Het programma kan de invloed van individuen op social media objectief vergelijken.

Vandaag wordt een eerste demo van het programma gelanceerd waarin de invloed van 34 landelijke politici is vergeleken. Binnenkort volgt een demoversie waarin iedereen zijn eigen profiel kan invullen. Het programma komt voort uit onderzoek waarop Effing op 12 november aan de Universiteit Twente promoveert.

Eerste demo
Er bestaan veel programma’s die in kaart brengen hoe vaak bepaalde personen en organisaties genoemd worden op de sociale media. Deze geven echter geen beeld van wat de daadwerkelijke invloed van deze persoon of organisatie op sociale media is. Met het door Effing ontwikkelde programma kun je nu de invloed van individuele gebruikers objectief vergelijken. De eerste demo van de Social Indicator vergelijkt de invloed van 34 Nederlandse ministers, staatsecretarissen en fractieleiders op Twitter, Facebook en YouTube. De demo is hier te vinden.

Uit deze analyse komt onder meer naar voren dat Geert Wilders het grootste bereik en de meeste invloed op de sociale media heeft. Redenen hiervoor zijn dat hij alleen al op Twitter meer dan 350.000 volgers heeft en dat zijn berichten het meest gedeeld worden. Een bericht op de microblog waarin Wilders stelt dat Zwarte Piet moet blijven is recent bijvoorbeeld 2.640 keer gedeeld. De top 25 met twitterberichten die het meest gedeeld zijn, bevat enkel berichten van Wilders.

Wetenschappelijk
De basis voor de Social Indicator is een door Effing ontwikkelde wetenschappelijke methode die onder meer het aantal berichten, tweets en video’s afzet tegen het sociale netwerk van de gebruiker in de vorm van het aantal volgers, pagelikes en abonnees. Bovendien houdt het programma rekening met de interactie op basis van de comments, reacties, retweets en shares. Volgens de bedenker kan de Social Indicator een nieuwe standaard vormen voor onderzoek op het gebied van sociale media. ‘Met het programma zijn we in staat om op een controleerbare en transparante manier het gebruik en de invloed van individuen met elkaar te vergelijken.’

De software en de demo worden ontwikkeld door het bedrijf eLABBS, in samenwerking met Saxion en de Universiteit Twente. De analysemethode en de basisversie van het programma zullen gratis voor iedereen beschikbaar zijn en worden op termijn omkleed met specifieke premiumdiensten voor het bedrijfsleven. Over enkele maanden verschijnt een demoversie waarin iedereen zijn eigen profiel kan invullen. De nieuwe tool komt voort uit het promotieonderzoek van Effing, waarin hij keek naar de strategische inzet van sociale media in non-profit organisaties zoals kerken en politieke partijen. Specifiek onderzocht hij de effecten van de inzet van sociale media van deze organisaties op de participatie van hun leden.

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link