Behoefte aan klantmanagers dankzij Participatiewet

Behoefte aan klantmanagers dankzij Participatiewet
  • 31 december 2014
  • Redactie

Grote gemeenten hebben in januari, als de Participatiewet in werking treedt, behoefte aan klantmanagers, jobcoaches, no-risk polisspecialisten en extra administratief personeel. Daarnaast moeten er coördinatoren komen voor al deze nieuwe mensen en taken. Dat zegt Paul Schenderling, consultant bij Berenschot.

Doordat de uitvoering van de Participatiewet nieuwe taken met zich meebrengt, is het volgens de onderzoeker eveneens zaak om extra krachten in te schakelen. Kleine gemeenten hebben vooral behoefte aan mensen die ze slechts een beperkt aantal uren werk kunnen bieden. Zij dienen echter dusdanig vaardig te zijn dat ze alle taken kunnen uitvoeren. In Groningen is grosso modo 1 fte per twaalf nieuwe uitkeringsgerechtigden benodigd, vertelt Schenderling aan Binnenlands Bestuur. Hij maakt zich lichte zorgen over de zoektocht naar de beschreven manusjes-van-alles. ‘Vind maar eens iemand die 0,7 fte kan vervullen, maar wel een heel diverse set aan taken kan uitvoeren.’ Reden te meer voor kleine gemeenten om te improviseren, bijvoorbeeld door bestaand personeel om te scholen en de afdeling te herinrichten. ‘Extra lastig daarbij voor deze kleine gemeenten is dat het aantal nieuwe klanten in 2015 nog laag is, maar wel groeit. In de jaren daarna wordt de doelgroep steeds groter en het aantal fte dat gemeenten nodig hebben ook.’

Het model van Schenderling leert dat bijvoorbeeld de gemeente Groningen komend jaar zo’n 300 extra klanten krijgt. Om deze nieuwe doelgroepen te helpen zijn circa 27 fte nodig, waarvan het grootste deel voor extra inzet op de inkomenstaken en een ander deel voor bemiddeling van mensen met een arbeidsbeperking bij reguliere werkgevers. Meer ins en outs over de Participatiewet, lees je hier.

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link