Tele2 minder vaak aanbevolen
Van de diverse triple play spelers in Nederland is Tele2 afgelopen tijd het meest gedaald in populariteit. Kijkend naar de mate van aanbevelen zakte de Word-of-Mouth score van het merk in het laatste kwartaal van 2014 met ongeveer tien procentpunten.
Had Tele2 zo’n drie maanden geleden nog een WoM-score tussen de 42 en 46, in oktober raakte die aanbevelingsscore in een vrije val tot 35 procent in december 2014. Klanten van Online.nl raden hun aanbieder het minst aan bij vrienden of bekenden, respectievelijk 32 procent. Sinds de zomer ontving de Consumentenbond ook meer klachten over deze specifieke provider. Bovenin trekken Ziggo en KPN trekken samen op met een WoM-score van 48 procent, terwijl ook Telfort met 47 procent eveneens goede resultaten boekt op dit vlak.
NPS
De cijfers van juni tot en met december tonen opvallende uitkomsten in relatie tot de zogeheten ‘second brands’, want de merken Hi en hollandsnieuwe scoren beter dan hun moederbedrijven KPN en Vodafone. De twee mobiele postpaid bedrijven noteren allebei een WoM-score van 54 procent.
De door Telecompaper geïnitieerde WoM-score is gebaseerd op de Net Promoter Score, waarbij de scores 8, 9 en 10 van de afgelopen zes maanden worden meegenomen. De antwoorden worden gewogen naar leeftijd, geslacht, opleiding en naar hoe recent het antwoord is.