Hoe je gewone klanten transformeert tot merkambassadeurs
Nieuwe klanten werven is aardig, maar klanten behouden is een voorwaarde om ‘in business’ te blijven. Vanuit de gedachte dat consumenten meer vertrouwen hebben in andere consumenten dan een onbekend merk, adviseert Salesforce-onderzoeker Heike Young de volgende stappen te nemen wil je gewone klanten veranderen in brandavocates.
1. Moedig klanten aan om online reviews te schrijven. Bepaal welke strategie bij jouw bedrijf past. Sommige merken belonen consumenten voor positieve uitingen, anderen benoemen dit slechts in e-mails bijvoorbeeld. Voorkom dat je te veel pusht, maar herinner jouw tevreden klanten er voorzichtig aan dat hun mening voor jou van grote waarde kan zijn.
2. Pas e-mailmarketing toe om de merkloyaliteit te vergroten. Volgens 72% van de e-mailmarketeers zijn loyaliteitscampagnes per e-mail zeer effectiviteit, leert het ‘2015 State of Marketing’-rapport. Neem waardevolle, nieuwswaardig of geldbesparende content op in je campagnes om de ontvangers van een mailing aan te moedigen om dit nieuws met vrienden en familie te delen.
3. Wees proactief in klantenservice. Biedt klanten jouw diensten aan nog voordat ze erom vragen.
4. Stel hulpvolle content samen en reik de informatie aan op relevante momenten. Tijdens telefonische servicecalls, in service e-mails, of op je website of blog: voeg linkjes toe naar artikelen die logische vervolgvragen beantwoorden. Wees de klant altijd een stap voor in de customer journey.
5. Vraag wat ze willen. Dat kan formuleer of informeel zijn. Iemands mening kun je op allerlei manieren achterhalen: persoonlijk, telefonisch of via digitale media. Het idee achter feedback vergaren is dat je weet waar je staat en welke producten verbeterd kunnen worden.
6. Accepteer enig verlies op de korte termijn, in ruil voor lange termijn voordelen. Zelfs al kost het meer om een teruggestuurd item aan te nemen, dan nog is dat goedkoper dan opnieuw het vertrouwen van de klant te moeten winnen.
7. Breng continue verbeteringen aan in jouw voornaamste producten en aanbiedingen. Niets is eenvoudiger dan een geweldig product of service aan te bevelen. Daarentegen kan marketing of service, hoe geweldig ook, een slecht product niet ‘maken’. Focus op de klanttevredenheid, zodat je vanzelf stappen maakt in het onweerstaanbaar maken van je productaanbiedingen.