NFC brengt online retailers in contact met klant

NFC brengt online retailers in contact met klant
  • 22 januari 2015
  • Redactie

Bunzl, leverancier van verpakkingen voor webshops en mkb’ers, introduceert Smartix. Dit intelligente verpakkingsconcept maakt gebruik van NFC-technologie en maakt het voor online retailers mogelijk om na de bezorging van een pakket in contact te komen met de ontvanger.

Smartix werkt als volgt: de consument scant met zijn smartphone een NFC-label op de verpakking. Vervolgens komt hij op een persoonlijke en beveiligde webpagina terecht, waar hij direct kan betalen, het retourproces kan starten of een review kan achterlaten. Rob Wennink, general manager van Bunzl, verwacht dat NFC-technologie ‘here to stay’ is. ‘De technologie is tot nu toe vooral getest op de mogelijkheden van contactloos betalen met je telefoon. Dat is bij Smartix ook mogelijk en zelfs één van de grote voordelen; het zorgt namelijk voor een snellere betaling dan met acceptgiro. Maar wij denken dat de mogelijkheden voor verzendverpakkingen nog veel uitgebreider zijn. Je kan als ontvanger bijvoorbeeld automatisch een ontvangstbewijs genereren voor de verzender of pakketbezorger, direct een review posten of in contact komen met de klantenservice.

De versnelling van het retourproces is één van de belangrijkste voordelen van de nieuwe oplossing, een probleem waar veel retailers momenteel tegenaan lopen. Door het scannen van het NFC-label kan nu direct identificatie en matching plaatsvinden van retour gestuurde producten. ‘Dat betekent een grote stap in het automatisch verwerken van retourorders en het efficiënter maken van het logistieke proces’, beweert Wennink. Volgens hem maakt deze communicatiemethode het eveneens mogelijk om de aankoopervaring te personaliseren. ‘De consument vindt snelle en persoonlijke service steeds belangrijker. Dankzij het Smartix-label kunnen retailers op hun verpakkingen op afstand zorgen voor een optimale beleving.’



comments powered by Disqus