Dure klantenservicenummers nog actief

Dure klantenservicenummers nog actief
  • 25 maart 2015
  • Redactie

In Nederland houden sommige bedrijven, waaronder reissites en webwinkels, nog altijd vast aan een duur klantenservicenummer. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Deze partijen zouden nog steeds per minuut afrekenen en daarmee overtreden zij de nieuwe consumentenregels die per juni 2014 zijn ingegaan.

Volgens de nieuwe Wet Consumentenrechten mogen telefoongesprekken nog maximaal € 1 per gesprek kosten, bovenop de standaard belkosten. De genoemde onderzoeksresultaten laten een ander beeld zien. De Consumentenbond bestudeerde de tariefinformatie bij diverse organisaties en belde deze nummers ook na. Daaruit bleek onder andere dat verschillende (online) elektronicazaken klanten een gratis klantenservicenummer bieden, echter voor technische productvragen kunnen zij enkel terecht bij een duur 0900-nummer. Een voorbeeld hiervan is Plasmadiscounter.nl; deze webshop rekent een tarief van € 0,80 per minuut.

Alternatief
Reiswebsites houden zich eveneens niet aan de wet, schrijft de bond in de Consumentengids van april. BudgetAir.nl, Roompot Vakanties en Vlucht24.nl melden op hun website enkel een duur 0900-nummer. Bij Vlucht24.nl betaalt de klant € 0,80 per minuut met een maximum van € 40 per gesprek. D-Reizen schakelt buiten kantooruren over op een 0900-nummer voor klanten, maar dat is eveneens niet toegestaan.


De vereniging roept consumenten die tegen dure klantenservicenummers aanlopen nu op een protestbrief te sturen. Ook heeft de Consumentenbond alternatieven voor dure 0900-nummers op een rij gezet.

comments powered by Disqus