ZLM Verzekeringen plaatst medewerkerbeleving voorop
Medewerkers afrekenen op de duur van telefoongesprekken, winst of groei is er bij ZLM Verzekeringen niet bij. De Beste Werkgever van 2014 vindt het veel belangrijker dat werknemers goed in hun vel zitten. Om via die route de klanttevredenheid op een hoog niveau te houden.
‘Hoewel we zeer nadrukkelijk geen Sinterklaas zijn, zijn we bij twijfel al snel geneigd een zaak in het voordeel van de klant uit te leggen’, vertelt algemeen directeur Bram de Jonge in het blad People Business. In zijn optiek bereik je klanttevredenheid vooral door middel van tevreden medewerkers. ‘Je kunt nog zo’n goed product hebben, als klanten aan de telefoon chagrijnig of onverschillig worden bejegend, gaan ze in een verzadigde markt naar een ander. Vandaar dat de medewerkerbeleving bij ons hoog in het vaandel staat. Die moet trots zijn op zijn organisatie, er bij willen horen.’
Gratis lunch
Volgens De Jonge begint goed werkgeverschap bij goede arbeidsvoorwaarden en een eerlijke beloning. Simpele randvoorwaarden als goed meubilair en een prettig beeldscherm dienen niet over het hoofd te worden gezien. ‘Tevens serveren wij dagelijks een gezond lunch. Gratis. Als er tijd over is, spelen we daarna een potje dart.’ Zaken als Het Nieuwe Werken zijn minder boeiend voor ZLM. De Zeeuwse medewerkers werken het liefst op kantoor, zodat het hoofd leeg is na het afronden van alle dossiers op een dag. De kweekvijver speelt eveneens een sleutelrol in de organisatie. De schadeverzekeraar kiest ervoor om geregeld enkele mensen te veel aan te nemen. Gedurende acht maanden rouleren zij op diverse afdelingen, waarna gekeken wordt welke plekken er vrij zijn. Achterliggende gedachte is dat ze vanaf dag één volledig zelfstandig kunnen functioneren.