Kinderen wijzen op impact reclame

Kinderen wijzen op impact reclame
  • 27 mei 2015
  • Redactie

Kinderen in de leeftijd van 8 tot en met 10 jaar laten zich te snel van de wijs brengen door teksten en beelden met een commerciële boodschap. Dat blijkt uit een jarenlange studie van onderzoekers aan de Radboud Universiteit. Om kinderen een lesje ‘slim reclame kijken’ te geven, is nu een nieuwe lesmethode geïntroduceerd: Reclame Masters.

Basisscholen kunnen het lesprogramma gratis downloaden op de site van Stichting Media Rakkers. Directeur Liesbeth Hop pleit voor een meer kritische omgang met reclame. Kinderen weten volgens haar wel wat commerciële boodschappen zijn, maar realiseren zich niet wat de impact hiervan is. ‘Commercie is overal verweven met de belevingswereld van kinderen. Ze moeten zich bewust worden van de gevoelens die reclame probeert op te wekken. Vervolgens moeten ze leren die emoties te controleren’, vertelt Hop in het AD.

Emoties
Vandaag de dag zijn reclames overal; naast televisie en tijdschriften ook op social media, in games en smartphoneapps. Een voorbeeld hiervan is Panfu, een online spelletje met panda’s. In deze game loopt zo nu en dan plots een Disney-figuur door het beeld. Het poppetje maakt kinderen vrolijk, vertedert en is grappig. Hop: ’Via Reclame Masters leren we ze die emoties te benoemen. Kinderen moeten weten dat het poppetje in beeld verschijnt omdat de reclamemakers graag willen dat ze naar die Disney-film gaan. Daarom is het belangrijk dat ze eerst goed nadenken of ze dat ook echt willen.'’

Het belangrijkste voor de betreffende stichting is dat reclamemakers op transparante wijze te werk gaan. Commerciele boodschappen hebben tenslotte een belangrijke informatiefunctie en mogen leuk zijn, vindt Hop. ‘Maar kinderen moeten wel volwaardige kritische consumenten kunnen worden.’ Onderzoeker Esther Rozendaal is het daar roerend mee eens: ‘Het gaat erom dat kinderen meer controle krijgen over de invloed die reclame op hen heeft, zodat ze de kans krijgen meer bewuste keuzes te maken.’

comments powered by Disqus