Talqs tackelt IVR-menu

Talqs tackelt IVR-menu
  • 12 mei 2015
  • Redactie

‘IVR-menu’s zijn supervervelend. Je dwaalt rond, wat veel geld kost, of je klikt verkeerd omdat je snel iemand aan de lijn wilt hebben.’ Onnodig, vonden Willem Steenbeek en zijn collega’s bij start-up Talqs. Over twee weken gaat De Telefoongids de ‘eenvoudige belknop’ testen.

De ontwikkelde dienst maakt gebruik van WebRTC, technologie die onder andere in de game-industrie wordt toegepast. Voortbordurend op die basis heeft Talqs een link gemaakt naar telefonie. ‘Je hoeft niks te downloaden en registreren is ook niet nodig. Het is simpelweg klikken en bellen.’ Websitebezoekers kunnen via de computer, tablet of smartphone gratis met de juiste persoon in een bedrijf in contact komen met behulp van deze nieuwe service. Eigenlijk maakt de belknop het keuzemenu dus visueel, vult Steenbeek aan, en je voorkomt interne routeringen van telefoongesprekken.

Vuurdoop
Talqs richt zijn vizier de komende tijd op de vijfhonderd bedrijven in Nederland met de grootste IVR-menu’s. ‘Onze oplossing is veel goedkoper dan een 0800-nummer en je hoeft niet je hele infrastructuur om te gooien. Binnen vijf minuten kan de belknop op je website staan’, klinkt het strijdvaardig.

De Telefoongids is de eerste grote partij die met deze techniek gaat experimenteren. Spannend, vindt Steenbeek, want daar worden maandelijks ‘buitengewoon veel nummers’ aangeboden. ‘Dat wordt echt onze vuurdoop.’ Terwijl DTG alleen opgezochte nummers van een belknop gaat voorzien zodat mensen kunnen klikken en gratis bellen, is ook de Staatsloterij voornemens een pilot te starten met de Talqs-dienst.



comments powered by Disqus