Goedendag!Service geïntroduceerd

Goedendag!Service geïntroduceerd
  • 3 juni 2015
  • Redactie

Ledenvereniging Kruiswerk Achterhoek lanceert in samenwerking met zorgorganisatie Sensire de nieuwe mantelzorgdienst Goedendag!Service. Voor € 65 per maand belt een zorgprofessional dagelijks vijf minuten of één keer per week een half uur met vader of moeder.

Het contact verloopt via beeldbellen (FaceTime of Skype) met een tablet of per telefoon en de service is landelijk beschikbaar voor alle leden van Kruiswerk Achterhoek. Regiomanager Jeanette Mertens stelt met deze service in een groeiende behoefte te voorzien. 'Natuurlijk pakt de zoon of dochter ook de telefoon en dat zie ik liever. Maar ze doen al veel voor hun ouders en ze wonen vaak ver weg. Het stelt hen gerust dat we dingen kunnen overnemen', licht ze toe aan de Volkskrant. De alleenwonende ouder bepaalt de gespreksonderwerpen.

Signaleren
Belcontact met ouderen is niet nieuw, vrijwilligersorganisaties bieden die mogelijkheid al, maar de Goedendag!Service is landelijk en heeft een signalerende functie. Bellers hebben altijd een zorgachtergrond, kunnen een verpleegkundige bij het gesprek betrekken en de mantelzorger waarschuwen wanneer zijn of haar ouder verandering van gedrag vertoont of de telefoon niet opneemt.

Directeur Liesbeth Hoogendijk van de landelijke vereniging voor mantelzorgers Mezzo vindt de nieuwe dienst passen in een trend waarbij mantelzorgers diensten inhuren voor de praktische zaken, zoals maaltijdservice of huishoudelijke hulp. Door de decentralisatie van de zorg wordt een groeiend beroep op mantelzorgers gedaan. 'Als je moet poetsen of koken heb je geen tijd voor een sociaal praatje, terwijl je liever gezellig met mama op de bank de week wil doornemen.'

comments powered by Disqus