Lidl vergaart inzicht in klantgedrag
Supermarktketen Lidl maakt sinds kort gebruik van SAP HANA. Met behulp van dit zogenoemde in-memory platform, dat real-time grote datahoeveelheden verwerkt, wil de discounter onder meer beter inzicht verkrijgen in het klantgedrag en daar sneller op kunnen anticiperen.
Lidl neemt drie applicaties af van het SAP HANA-platform: SAP ERP, SAP Business Warehouse en SAP Customer Activity Repository. Hierdoor is de supermarktketen in staat vanuit één IT-omgeving de kernprocessen rondom logistiek, merchandising en winkelprocessen te automatiseren en optimaliseren. Laatstgenoemde applicatie biedt Lidl real-time inzicht in de prestaties van winkeloperaties en brengt alle klantinteracties en voorraadniveaus in kaart. Deze snelheid is bijzonder welkom, meent Alexander Sonnenmoser, bestuurslid Business Technology bij Lidl. ‘Het rapporteren van en actie ondernemen op de dagelijkse operationele winkelcijfers kostte voorheen zo’n 24 uur. Nu kunnen we point-of-sale-data meerdere malen per dag real-time analyseren.’
In Oostenrijk is de SAP HANA-implementatie bij Lidl inmiddels succesvol afgerond, meer landen volgen binnen afzienbare tijd.