‘Qelp is in hoge mate complementair voor Sykes’
€ 8,9 miljoen telt Sykes, specialist in business process outsourcing (BPO), neer om het Nederlandse Qelp in te lijven. Via earn-out bepalingen kan dit bedrag binnen drie jaar nog oplopen tot € 18,5 miljoen. Hoewel de champagne niet is ontkurkt, laat Wouter Deelman, oprichter en ceo van het in 2005 opgerichte Software-as-a-Service bedrijf, aan CustomerFirst weten zeer content te zijn met deze acquisitie.
‘Qelp is een volkomen ander bedrijf dan Sykes. Juist vanwege onze activiteiten, te weten het beheren van online customer experiences voor klanten, zijn wij in hoge mate complementair voor ze. Op nadrukkelijk verzoek van Sykes blijf ik aan het bedrijf verbonden en gaan we elkaar helpen in het formuleren van een gezamenlijke visie’, vertelt Deelman. De collaboratie opent deuren voor de Nederlandse leverancier van contactcentersoftware. ‘Wij krijgen toegang tot hun klantenbestand. De helft van Sykes’ omzet à $ 1,3 miljard komt uit de technologiesector’, vult de Nederlander aan.
Deze overname maakt het voor Qelp bovenal eenvoudiger om noodzakelijke investeringen te doen die moeten leiden tot snellere wereldwijde groei en gezamenlijke investeringen in productontwikkeling. ‘Onze ambities op dit vlak lagen reeds op een jaarlijkse groei van + 50%. Die wens zal niet veranderen’, klinkt het strijdvaardig. Qelp bedient momenteel meer dan 60 mobiele telecomproviders en MVNO’s in 29 landen, waaronder grote spelers als Deutsche Telekom, Orange, Telefónica en KPN, en is 50 man sterk (waarvan 40 werknemers in Nederland).