KPN start leerwerkbedrijf in eigen contactcenters

KPN start leerwerkbedrijf in eigen contactcenters
  • 22 september 2015
  • Redactie

KPN is een leerwerkbedrijf gestart om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, zoals langdurig werklozen en herintreders, op te leiden tot klantcontactprofessional. Bij de contactcenters van de telecomprovider in Amsterdam en Breda volgen twee groepen van 20 mensen gedurende een jaar een vakopleiding op MBO 2, 3 of 4-niveau.

‘KPN heeft diversiteit hoog in het vaandel staan en ook zien wij dat wij een rol hebben in de Nederlandse samenleving. Het is dus niet meer dan logisch dat ons bedrijf ook mensen met een arbeidsbeperking omarmt of anderen die zonder hulp weinig kans hebben op het vinden van werk. Ik vind het heel mooi dat we deze mensen nu in de kern van ons bedrijf, in het Customer Contact Center, kennis en ervaring kunnen bieden in een fijne werkomgeving’, aldus Chief HR Officer Janine Vos.

Met de start van het leerwerkbedrijf komt KPN tegemoet aan de Participatiewet, afspraken in de CAO en verplichtingen uit Social Return: een afspraak bij het afsluiten van een contract om een deel van de winst te investeren in het bevorderen van arbeidsparticipatie. Bij overheidsaanbestedingen wordt deze Social Return steeds vaker als eis gesteld.

Beperking
Jette Klijnsma, staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, was maandag present bij de officiële opening van KPN´s leerwerkbedrijf (zie foto onderaan). Ze is enthousiast over het traject. ‘Wie kan werken moet daar ook kansen voor krijgen, of je nu een beperking hebt of niet. Ik vind het dan ook zo belangrijk dat bedrijven zich inzetten om mensen met een beperking beter te laten landen in het bedrijfsleven. Met dit soort initiatieven, waarbij bedrijven kijken naar de mogelijkheden van mensen en hen scholen voor werk waar vraag naar is, kunnen we de Participatiewet voor de mensen die het betreft tot een succes maken.’

Stephen Goldman van Coníche begeleidt KPN in het hele opleidingstraject. Volgens hem zijn coaching en de juiste begeleiding essentiele elementen voor het doen slagen van de pilot. ‘Deze unieke manier van samenwerken, in combinatie met het krachtige instrument van een vakopleiding, zal voor veel ondernemers een bron van inspiratie zijn’, meent hij.










comments powered by Disqus