Selfservicerestaurant Foodsy opent deuren
In Amsterdam opent donderdag 5 november Foodsy haar deuren: het eerste restaurant in Nederland zónder personeel. ‘In Foodsy is de gast kok, ober, barman- of vrouw en ook afwasser’, zegt Edwin Sander, sterrenkok annex bedenker van dit nieuwe restaurantconcept.
Eerder werkte Sander onder meer bij NOMA, Arzak en Ciel Bleu en zette hij meerdere restaurants op. De zoektocht naar goed personeel vormde daarbij standaard één van zijn grootste uitdagingen. ‘Je bent veel tijd en geld kwijt aan trainen, opleiden en goede afspraken maken. Bovendien is dingen zelf doen tegenwoordig heel normaal. We kweken onze eigen groenten, brouwen ons eigen bier en ook in de keuken worden we steeds handiger. Daarom denk ik dat de tijd rijp is voor dit restaurant.’ Hij is er van overtuigd dat gasten alleen betalen voor het genuttigde. ‘De fooi mogen ze houden. Ik wil dat gasten beleven hoe het er in een restaurant aan toegaat.’ Sander stelt dat die beleving het concept succesvol kan maken.
Cash free
Foodsy is geopend van 19.00 tot 23.00 uur, reserveren is niet mogelijk (‘in principe ben ik er alleen om de deuren te openen en te sluiten’) en het cash free restaurant werkt met een betalingssysteem waarbij gebruik wordt gemaakt van een iPad app gekoppeld aan een pinautomaat. Het concept mag dan 100% selfservice zijn, eters worden niet met een kluitje het riet ingestuurd. ‘In de zaak kunnen de gasten op kaarten lezen hoe ze bier moeten tappen, koffie zetten en de gerechten bereiden. En via een stickersysteem kun je alle ingrediënten vinden. Heel laagdrempelig dus, waardoor je ook met weinig kookervaring heel gemakkelijk je eigen meestergerecht kunt bereiden.’
Sander onthult het menu binnenkort op de website van Foodsy. De gerechten zijn vooral eenpansgerechten die binnen 20 minuten op tafel kunnen staan. Aan het Parool laat hij weten dat een bord eten ongeveer € 12,50 gaat kosten. Het onbemande restaurant opent in eerste instantie in de pop-up locatie Ensuite van Razmataz aan het Hugo de Grootplein in Amsterdam. Naar een permanente vestiging wordt nog gezocht.
Update (09-11-2015)
Foodsy is een PR-stunt van vakbond FNV Horeca, blijkt nu. Drie dagen na de opening liep het restaurantconcept al in de soep, en dat was precies de bedoeling. Foodsy is opgezet als experiment om de onmisbaarheid van horecapersoneel aan te tonen. 'In de praktijk zorgde deze nieuwe experience voor een overvolle keuken waar gasten elkaar in de weg liepen, gerechten mislukten, servies, glazen en etensresten op de vloer belandden en de afwas niet werd gedaan. Ook verliet een groot aantal gasten Foodsy zonder af te rekenen en waren veel gasten ontevreden over de geboden ervaring', aldus FNV Horeca. Uit het persbericht: 'Met dit restaurantexperiment is aangetoond dat horecapersoneel onmisbaar is voor een gezellig, goed verzorgd en veilig avondje uit met lekker eten.'
- zelfbediening
- personeel onmisbaar
- gastbeleving
- do it yourself
- selfservicerestaurant
- FNV Horeca
- Edwin Sander
- vakbond
- Foodsy
- PR-stunt