ACM fluit Essent terug
Op aandringen van Autoriteit Consument & Markt (ACM) wijst Essent nieuwe klanten vanaf vandaag actief op de geldige bedenktijd van 14 dagen bij het afsluiten van een energiecontract. De wijze van klantwerving van Essent gaf hier aanleiding toe.
Het betreffende energiebedrijf verkoopt (een groot deel van haar) energiecontracten aan consumenten via balies in elektronicawinkels en bouwmarkten en in de toekomst mogelijk ook in andere winkels. ‘Verkoop buiten de verkoopruimte', meent de toezichthouder. In zo’n situatie maken consumenten geregeld te snel een keuze, waar ze later spijt van kunnen krijgen. Om die reden hebben zij recht op veertien dagen bedenktijd. Aangezien steeds meer bedrijven op deze manier hun klanten werven, heeft dit ACM-besluit een bredere uitwerking. Bedrijven die klanten werven in de winkel van een ander moeten hen bedenktijd geven.
Essent heeft Autoriteit Consument & Markt toegezegd met ingang van vandaag bedenktijd te geven en consumenten hierover actief te informeren. Consumenten sluiten een contract af voor drie jaar en krijgen een cadeaubon van circa € 150 die ze direct in de winkel kunnen besteden. Bestuurslid Anita Vegter: ‘We zien dat steeds meer bedrijven op deze manier klanten werven. Daarmee is sprake van verkoop buiten de verkoopruimte. In dat geval moeten bedrijven de consument bedenktijd geven.’