ACM sommeert zes telco’s klantenwerving aan te passen
Zes telecombedrijven hebben hun telefonische werving van klanten onder dwang van Autoriteit Consument & Markt (ACM) aangepast aan de geldende regels. Twee andere bedrijven buiten de telecomsector zijn gestopt met telemarketing nadat ze door de toezichthouder op de vingers waren getikt. ACM geeft de namen van de betrokken bedrijven niet vrij.
ACM had met name bezwaren tegen de wervingspraktijken vanwege de manier waarop de bedrijven de nieuwe regels voor schriftelijke instemming bij telemarketing toepasten. Die regels zijn geïntroduceerd om consumenten die worden gebeld voor bijvoorbeeld een telecom- of energiecontract, bedenktijd te geven. De overeenkomst is pas rond als hij er schriftelijk mee heeft ingestemd (natte handtekening, red.).
‘De wet beschermt consumenten tegen het ongewenst telefonisch afsluiten van langdurige contracten’, zegt ACM-bestuurder Anita Vegter. ‘De consument krijgt nu extra tijd om na te denken over het aanbod. Wij zagen dat de bedrijven vooral bij een digitale bevestiging van het aanbod de regels niet goed toepasten. Dat de wervingspraktijk van deze bedrijven is aangepast, is winst voor consumenten.’