Banken melden sterke toename pinpasfraude

Banken melden sterke toename pinpasfraude
  • 28 december 2015
  • Redactie

Nederlandse banken waarschuwen voor een toename van phishing naar betaalpassen. Sinds april 2015 zijn er ruwweg 600 meldingen gedaan van schade door deze vom van phishing. De schade bedraagt inmiddels ongeveer €1,7 miljoen.

Veel pashouders ontvangen de laatste tijd valse e-mails, SMS-berichten of brieven, zogenaamd van hun bank, die melden dat ze een nieuwe betaalpas moeten aanvragen. Daartoe zouden ze hun huidige betaalpas per post moeten opsturen naar een zogenaamd recyclebedrijf. Op een website die zogenaamd van hun bank is, zouden ze hun pincode moeten invullen om een nieuwe betaalpas met nieuwe pincode aan te vragen. Deze valse berichten bevatten hyperlinks naar valse websites die uiterlijk heel veel lijken op de websites van banken.

Doorgeknipt
Nederlandse banken stellen automatisch een nieuwe betaalpas ter beschikking wanneer de oude ongeldig wordt. Een klant hoeft daar niets voor te doen. Nadat de nieuwe betaalpas is ontvangen, kan de oude betaalpas worden vernietigd door hem dwars door de betaalchip doormidden te knippen. De doorgeknipte betaalpas kan vervolgens worden weggegooid.
De Nederlandse banken waarschuwen klanten als volgt: ‘Stuur een betaalpas nooit per post op! Je pincode tik je alleen in op betaalautomaten, geldautomaten of op het persoonlijke inlogapparaat van sommige banken, nooit op een website of webpagina.’
 


comments powered by Disqus