Amazon test gezichtsherkenning
Amazon experimenteert met gezichtsherkenning, baseert Internet Retailer zich op een octrooi dat enige tijd terug is gedeponeerd bij de U.S. Patent and Trademark Office. Uitgangspunt is fraudebestrijding.
Met behulp van deze technologie hebben klanten niet langer een wachtwoord nodig om in te loggen op Amazon.com. Tevens kunnen ze zich zo identificeren bij aankopen. Naar verluidt is de betreffende techniek in staat om foto’s te kunnen onderscheiden van echte gezichten. Of de technologie er ook echt komt, is in dit stadium niet duidelijk. Amazon deponeerde de afgelopen twee jaar zeker 750 octrooien.
‘Smile to Pay’ is intussen de naam van de technologie waaraan Alibaba momenteel werkt. Hierbij moeten klanten een foto van zichzelf opsturen ter identificatie. In Nederland experimenteert ook International Card Services met gezichtsherkenning, terwijl bol.com het toestaat om producten te bestellen per vingerafdruk.
- Amazon
- Alibaba
- International Card Services
- vingerafdruk
- octrooi
- fraudebestrijding
- gezichtsherkenning
- bol.com