Groeiende online investeringen: omzet blijft achter

Groeiende online investeringen: omzet blijft achter
  • 26 mei 2016
  • Redactie

Nederlandse bedrijven verwachten binnen twee jaar meer geld uit te geven aan online dan aan offline communicatie. Nu gaat maar liefst 62% van de communicatiebudgetten naar offline activiteiten. Toch valt de omzet die online activiteiten genereren momenteel tegen.

Meer dan de helft van het communicatiebudget zal in 2018 naar online-inspanningen gaan, zo luidt de verwachting. Dat is 53%. Dit brengt onderzoek naar online en offline communicatiebestedingen onder bedrijven met minimaal 50 medewerkers aan het licht. Conclusr Research heeft dat recentelijk telefonisch uitgevoerd in opdracht van Episerver.

Hooggespannen
Gerealiseerde omzet uit online activiteiten stelt momenteel teleur. Waar doelstellingen rondom het informeren en verhogen van het aantal online bezoekers veelal wel gehaald worden, blijft het genereren van directe online omzet achter, met een rapportcijfer 6,1 op een schaal van 1 tot 10. 39% van de ondervraagde marketingmanagers is dan ook niet tevreden over de afstemming van relevante content op de juiste doelgroep. Slechts 4% heeft een eCommerce-oplossing in gebruik. 

Maar de online omzetverwachtingen zijn wel hooggespannen. Op dit moment realiseert het bedrijfsleven 22% van haar omzet uit online-activiteiten. Naar verwachting groeit dat percentage naar 30% online omzet in 2018.

Nieuwe leads
Informeren van de bezoeker is nog altijd de voornaamste doelstelling om online aanwezig te zijn. Nieuwe leads genereren, is bij één op de vijf bedrijven een primaire reden om online actief te zijn. Verder werkt men via online activiteiten aan naamsbekendheid. Organisaties zijn over het algemeen tevreden over de manier waarop bezoekers worden ingelicht. Ook zijn bedrijven positief over de toename van het aantal website-bezoekers.
De onderzoeksresultaten tonen aan dat substantiële omzet genereren door online inspanningen een grote uitdaging is. Blijkbaar is dit eenvoudiger in de fysieke wereld te organiseren dan online. 

 

comments powered by Disqus