Werkgeluk creëren

Werkgeluk creëren
  • 4 mei 2016
  • Redactie

Meer arbeidsvreugde, welke organisatie wil dat nou niet? Meer aandacht voor dit thema is desondanks geen overbodige luxe. Op uitnodiging van OVAL, brancheorganisatie voor duurzame inzetbaarheid, deelden onder Maurits Bruel en Victor Lamme recent hun visies op dit vlak.

‘Als je mensen gelukkig wilt maken, moet je dat niet voor ze bedenken. Dat is een denkfout’, stelt Maurits Bruel, auteur van het boek ‘De Geluksfabriek’. ‘Mensen moeten zelf bedenken waar voor hen geluk in zit.’ De bedrijfskundige adviseert leidinggevenden die uit zijn op de creatie van werkgeluk, af te stappen van het zogeheten rendementsdenken. ‘In veel organisaties is er een bedrijfsplan en wordt vervolgens gekeken wat daar de gelukscase van is. Draai dat nou eens om: wat is het rendement van geluk op de werkvloer voor het bedrijf?’

Zonder het als ‘makkelijk’ af te willen doen, meent Victor Lamme, hoogleraar en hersenonderzoeker bij de afdeling Psychologie van de Universiteit van Amsterdam, op zijn beurt dat je voor gemotiveerde en gelukkige medewerkers op de juiste knoppen moet drukken. Weet dat beloning een belangrijke drijfveer is voor menselijk gedrag, evenals angst en kuddegedrag. ‘Mensen lopen op beloning. Vertaal jouw visie daarom naar de voordelen voor de medewerkers. Wat hebben zij eraan dat een bedrijf groeit, beter wordt, et cetera?’

Meer hierover
Lees hier het volledige artikel (Binden & boeien), dat gepubliceerd is in CustomerFirst nummer 4 van dit jaar. En bekijk de Tegenlicht-documentaire 'Rendement van geluk' hier, waarin aandacht wordt geschonken aan het zaaien van geluk in het bedrijfsleven en welke impact dat heeft.




comments powered by Disqus