‘Nieuwe digitale klantbelevingen voor shoppers in Italië’
BT ontwikkelt samen met Gallerie Commerciali Italia, dat onder meer 43 winkelcentra beheert, nieuwe digitale klantbelevingen voor winkelende consumenten in Italië. Dit digitale transformatieproject omvat een aantal multi-sensor oplossingen, op het gebied van zicht, geluid, geur en aanraking.
De partijen zeggen met deze vernieuwingen de interactie te veranderen tussen klanten en retailers in de winkels, zowel door nieuwe manieren van communiceren via smart screens, mobiele apparaten en radio, als geurverspreiding in de winkel. Een BT-netwerk, dat vaste en draadloze verbindingen omvat, vormt de basis voor het digitale transformatietraject. Gallerie Commerciali Italia gaat het netwerk gebruiken om data samen te brengen en te beheren afkomstig van de digitale apparaten binnen al zijn winkelcentra én om wifi te bieden aan de shoppers. De ‘big data’ die wordt verzameld door het netwerk wordt geanalyseerd en gebruikt om retailers diensten aan te kunnen bieden die hen helpen de klantbeleving verder te verbeteren.
‘Dit project laat zien dat digitale innovaties er niet alleen zijn voor online winkels. Ze helpen ook de klantbeleving te personaliseren in fysieke winkels en maken winkelbezoek innemender en aantrekkelijker, en verhogen de efficiëntie voor retailers’, stelt Hubertus von Roenne, vice president Global Industry Practices van BT. In de pilotfase van dit project zijn drie winkelcentra betrokken, gelegen in Vimodrone, Nerviano en Rescaldina. Gallerie Commerciali Italia is een driejarig contract aangegaan met de genoemde communicatiespecialist.