Nissan verkoopt auto via Twitter
Een Nissan-dealer in het Spaanse Galicië heeft laatst een auto geheel via social media verkocht. Zes dagen zaten er tussen het eerste online contact en de eindbeslissing van klant Raul Escolano om de wagen aan te schaffen.
Middels de hashtag #compraruncocheportwitter (‘Koop een auto op Twitter’) daagde Escolano op de microblog alle autodealers in Spanje uit om een auto te slijten door alleen social media te gebruiken. Dealer Antamotor accepteerde die uitdaging en zette Periscope in om een video van de Nissan X-Trail te streamen, zodat Escolano die auto op afstand ‘gepersonaliseerd’ kon bekijken. Hij plaatste ook een poll op Twitter en vroeg zo zijn volgers de auto’s die hij het op het oog had een cijfer te geven. De X-Trail kreeg 43% van de stemmen en dat hielp volgens Nissan om de deal daadwerkelijk te sluiten.
De sleutels van de auto werden per koerier bezorgd bij de klant, zodat hij gedurende de online transactie uit de buurt van de dealer kon blijven. Twee maanden na de overeenkomst diende het eerste face-to-face zich aan, toen de nieuwe eigenaar zich op het Spaanse hoofdkantoor van Nissan meldde om zijn auto op te halen.