ReviewFirst #20: ‘De nieuwe one minute manager’ van Ken Blanchard & Spencer Johnson
In de boekenrubriek van CustomerFirst dragen klantcontactprofessionals iedere maand managementboeken aan die hen inspireren. Maurice Jacobs, directeur SmartCenter, raadt ‘De nieuwe one minute manager’ aan.
“Drie terugkerende basisregels staan centraal in deze titel. De eerste regel is het opstellen van doelstellingen op een A4-tje, en die in één minuut met elkaar bespreken. Vervolgens kijk je wat medewerkers doen en moedig je ze aan over wat goed gaat. Ten derde stuur je bij middels advies hoe de doelstellingen wél bereikt kunnen worden. Met behulp van vele praktijkcases wordt alles toegelicht. Praktisch en eenvoudig, dus superfijn!
Aansprekend is dat de auteurs duidelijk maken dat mensen veel doen uit intrinsieke motivatie. Als tennisliefhebber vertaal ik dit gegeven graag naar een tennisser die zélf moet presteren op de baan. Een coach heeft tijdens de wedstrijd maar kort de tijd om het maximale uit die speler te halen en hem te inspireren. Je kunt diegene wel iets opleggen, maar die tennisser is uiteindelijk wel degene die het moet doen. Met andere woorden: kies voor een positieve benadering en complimenteer, in plaats van alleen die dingen aan te stippen die minder goed lopen.
Eveneens belangrijk is dat er een herkenbare stijl ontstaat. Een coachende, relatie- en resultaatgerichte managementstijl past daar goed bij. In een heel sterk hiërarchische organisatie zal het namelijk een uitdaging zijn om de theorie van Blanchard & Johnson toe te passen.”
- management
- tennis
- Spencer Johnson
- Ken Blanchard
- coaching
- De nieuwe one minute manager
- Maurice Jacobs
- ReviewFirst
- SmartCenter