Vakmedianet benut klantdata het beste
Vakmedianet is de winnaar van de DDMA Customer Data Award 2016. De uitgeverij van ruim dertig vakbladen op het gebied van HR, finance en zorg sleepte gisteravond de winst in de wacht ten faveure van de andere genomineerden Marlies Dekkers, Essent en Centraal Beheer Achmea.
Met deze prijs waardeert brancheorganisatie DDMA die organisatie die klantdata het meest succesvol inzet op zowel operationeel, tactisch als strategisch niveau. Een vakjury beoordeelde de genomineerden op criteria als rendement, verankering in de organisatie en de impact van het datagebruik op klanten.
Klant als uitgangspunt
Kees Groenewoud (Cmotions), juryvoorzitter van de Customer Data Award, over de keuze voor de winnaar van 2016: ‘Vakmedianet is er in geslaagd een cultuur te creëren die de klant als uitgangspunt neemt. Als resultaat van een veranderproces dat in 2013 is ingezet, is binnen de uitgeverij een compleet nieuwe manier van werken ontstaan. De traditionele zendstrategie is verdwenen, tegenwoordig staan contentcreatie en distributie op basis van klantkennis en klantbehoefte centraal. De aanpak van Vakmedianet is echt een voorbeeld voor de hele sector en inspireert andere bedrijven om data op een doelgerichte manier in te zetten in de dialoog met klanten.’
Maximale relevantie
Ceesjan de Vos, CMO van Vakmedianet, legt uit dat de uitgeverij afgelopen jaren compleet is getransformeerd; van print naar online, van display naar content, van massa naar gepersonaliseerd en van outbound naar inbound. ‘De achterliggende gedachte achter alles is maximale relevantie bieden aan zowel lezers als adverteerders, respectievelijk door inzichten uit data en content slim te combineren. Wij hebben die verandering bewust geleidelijk ingezet, met een goede balans tussen de impact op de organisatie, aandacht voor de klant en het veranderen van rollen en processen.’
Customer Data Award
DDMA-directeur Diana Janssen constateert een duidelijke ontwikkeling in de sector. Het niveau van de inzendingen voor de Customer Data Award stijgt elk jaar, stelt ze. ‘Je ziet aan alles dat de inzet van data zich tot een volwassen vakgebied ontwikkelt. Tegenwoordig wordt er in de hoogste lagen van organisaties over besloten. Dat is ongelooflijk belangrijk, zowel voor bedrijven als voor consumenten.’
In 2015 ging de prijs naar Sanoma.