Augmented reality helpt klanten bol.com met keuze
Bol.com biedt klanten sinds vandaag de mogelijkheid om meubels met augmented reality (AR) virtueel in huis te plaatsen. Het internetwarenhuis hoopt klanten zo beter te helpen bij het maken van een keuze uit het woonassortiment.
Via de camera op een iPhone of iPad zijn een aantal meubels uit de winkel te bekijken alsof ze in je eigen woonruimte staan. Zo kun je als online shopper per meubelstuk beter visualiseren hoe het meubelstuk in huis staat en eenvoudig meerdere modellen of kleuren uitproberen zodat de kans op een ‘miskoop’ en retour wordt verkleind. Volgens het bedrijf gaat de app vooral uitkomst bieden bij het online aanschaffen van grotere en kostbare (woon)artikelen. De app is tot stand gekomen in samenwerking met INDG, bedenker van de app Amikasa, en is gratis te downloaden via de woonwinkel van bol.com.
3D
Maandelijks wordt de woonwinkel zo’n 2 miljoen keer bezocht. Consumenten kunnen hier kiezen uit ruim 400.000 artikelen. Vooralsnog bevat de app bij de lancering echter zo’n 120 meubels, waaronder tafels, banken, kasten, stoelen en fauteuils. Voor het gebruik van de app is alleen een iPhone of iPad nodig. Het gaat hierbij om 2D-weergave. Het is ook mogelijk om de artikelen via de app in 3D te bekijken, waarbij de iPhone in een VR-bril geplaatst moet worden. In de komende maanden gaat het bedrijf verder experimenteren met de toepassing van AR in online winkelen.
Augmented reality is in opkomst als consumentenhulpmiddel. De Amerikaanse keten Home Depot biedt klanten al langer de mogelijkheid om meubels virtueel in huis te plaatsen.