Facebook sleutelt verder aan Messenger

Facebook sleutelt verder aan Messenger
  • 7 april 2017
  • Redactie

Facebook Messenger heeft de afgelopen dagen meerdere veranderingen doorgevoerd die het platform gebruiksvriendelijker moet maken voor zowel privégebruikers als consumenten. Meest opvallend is de invoering van nieuwe tools om chatbots te configureren.

Met drie zogeheten tags kunnen chatbotontwikkelaars berichten voorzien van meer urgentie, zodat klanten sneller en beter geholpen kunnen worden. Bedrijven kunnen ‘shipping_update’ gebruiken om klanten op de hoogte te houden van de leveringsstatus van een product. Voor ‘reservation_update’ geldt hetzelfde, maar dan voor de status van een reservering, zoals een annulering of wijziging in een boeking van een auto of hotelkamer. Met ‘issue_resolution’ krijgt de beantwoording van een klantvraag of -klacht meer gewicht. Facebook Messenger benadrukt dat de tags niet gebruikt mogen worden voor promotiedoeleinden.

Suggesties
Aan de ‘voorkant’ van het platform heeft het bedrijf de digitale assistent M geïntroduceerd. De dienst, die voorlopig alleen in de Verenigde Staten beschikbaar is, moet chatten leuker en handiger maken voor gebruikers. Zo geeft M suggesties voor lollige stickers als bijvoorbeeld de tekst ‘dankjewel’ of ‘tot ziens’ wordt gedetecteerd. Daarnaast verschijnen betalingsopties in beeld als het overmaken van geld ter sprake komt, net als de mogelijkheid om een locatie te delen als een afspraakje gemaakt wordt. Ook stelt M in groepsgesprekken voor een peiling te houden als er beslissingen genomen moeten worden.

Volgens productmanagers Laurent Landowski en Kemal El Moujahid is M gebaseerd op kunstmatige intelligentie. Het systeem is zelflerend, waardoor het na verloop van tijd en gebruik betere suggesties kan geven. Bij het eerste gebruik staat de optie standaard ingeschakeld, maar het is mogelijk om M uit te zetten. Het is de bedoeling dat de dienst binnenkort ook in de rest van de wereld beschikbaar is.




comments powered by Disqus