ACM eist heldere energienota's
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) vindt dat energiebedrijven hun nota’s controleerbaarder en begrijpelijker moeten opstellen. Naar aanleiding van de Energiemonitor, waaruit blijkt dat 40 procent van de consumenten vindt dat hij zijn energierekening lastig kan vergelijken met de informatie uit het aanbod en het contract, stelt de toezichthouder de bedrijven een deadline. Voor 1 juli aanstaande moeten ze met aanpassingen komen.
Na deze datum gaat de autoriteit onderzoeken of de resultaten van deze aanpassingen ook daadwerkelijk tot controleerbare en begrijpelijke nota’s leiden. Is dat niet het geval, dan wordt er gehandhaafd. De oproep komt bijna vier maanden nadat de Vereniging Eigen Huis (VEH) aan de bel trok bij de ACM, waarna energiebedrijven aangaven zelf ook problemen te hebben met de ingewikkelde nota’s. Ze zouden volgens de wet aan diverse regels moeten voldoen, waar ze niet onderuit kunnen komen.
Overtreding van regels
Toch legt de autoriteit de verantwoordelijkheid voor een heldere nota primair bij de leveranciers. De ACM heeft in een steekproef rekeningen van verschillende aanbieders bekeken. Daaruit bleek dat de gegevens op de rekening lastig te herleiden zijn naar het contract en dat wettelijke regels worden overtreden. Voorbeelden hiervan zijn dat:
- onvermijdbare kosten (zoals extra administratiekosten en regiotoeslag) soms niet in de prijs zitten terwijl dat wel moet;
- bedragen soms zonder BTW worden vermeld terwijl inclusief BTW verplicht is;
- tarieven die tussentijds zijn aangepast als gemiddelde over de hele factuurperiode worden vermeld. De klant kan hierdoor niet eenduidig herleiden of hij de tarieven heeft gekregen die zijn afgesproken in het contract en die tussentijds zijn gecommuniceerd bij een prijswijziging;
- op de rekening soms met andere eenheden wordt gerekend dan in het contract (bijvoorbeeld in het contract per maand en op de rekening per dag).
De ACM heeft de energiebedrijven gewezen op deze tekortkomingen en op de regels die gelden. De rekeningen moeten controleerbaar zijn en ten minste aan de geldende regels voldoen, stelt de autoriteit. Daarnaast kunnen ze ervoor zorgen dat de rekening voor de consument inzichtelijker wordt. De energiebedrijven hebben toegezegd per 1 juli met aanpassingen te komen.
Overstap
In 2016 zijn 1,25 miljoen huishoudens overgestapt van energieleverancier. Volgens de ACM blijft de prijs de belangrijkste reden om over te stappen. Consumenten hebben voor hun overstap behoefte aan duidelijke informatie om zich te kunnen oriënteren. Ruim de helft van hen vindt echter de informatie over energieprijzen op de websites van de energiebedrijven en vergelijkingssites nog steeds lastig te begrijpen en te vergelijken. Consumenten die een keer zijn overgestapt, stappen daarna vaker over. Inmiddels is 64% twee keer of vaker overstapt. Maar liefst 91% van de consumenten is tevreden tot zeer tevreden over de afwikkeling van hun overstap.
- klantcontact
- Vereniging Eigen Huis
- transparantie
- ACM
- kritiek
- energieleveranciers
- Autoriteit Consument & Markt
- nota's
- regels
- wetgeving