Nieuw Belgisch contactcenter voor melden cybercrime
België gaat een contactcenter openen voor slachtoffers van cybercriminaliteit. Volgens Alexander De Croo, vicepremier en minister van Digitale Agenda, zal het 24/7 beschikbaar zijn. ‘Het belangrijkste is dat men cybercriminaliteit niet verstopt, maar dat men er melding van maakt. Dan kan men optreden en vermijden dat het fenomeen zich nog verder verspreidt.’
Het contactcenter wordt niet alleen opgericht voor vitale sectoren zoals de energiesector, de financiële sector en de transportsector. Ook andere bedrijven zullen op het contactcenter een beroep kunnen doen in geval van cyberaanvallen.
Ransomsoftware
De Croo licht toe: ‘Na de aanslagen van 22 maart vorig jaar ging terecht veel aandacht naar onze fysieke veiligheid. Maar cyberaanvallen en cyberspionage vormen minstens een even grote bedreiging voor veiligheid, onze concurrentiepositie en onze economie. Dat is de voorbije dagen nog maar eens bewezen met de grootschalige cyberaanval met ransomware. Zowel de overheid als onze bedrijven moeten hun weerbaarheid tegen cyberaanvallen verhogen.’
Naast het contactcenter maken ook een early warning system, dat op een proactieve manier waarschuwt voor aanvallen, en een webtool voor risicoanalyse deel uit van het zogeheten Federaal Cyber Emergency Team CERT.be.
- cyberaanval
- cybercriminaliteit
- cyberspionage
- CERT.be
- contactcenter
- Alexander De Croo
- Federaal Cyber Emergency Team
- ransomsoftware
- België