Experience troeft collectebus af
Goede doelen proberen bij de werving van donateurs steeds meer een band te kweken, bericht de Volkskrant vandaag. Door ‘ervaringen’ te bieden haalt de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) momenteel meer donateurs binnen dan via de aloude collectebus.
In een jaar tijd wierf de filantropische instelling ruim 10.000 nieuwe donateurs; 5.000 via direct mail, 1.600 via evenementen en 700 via de website. Tijdens de Wereldhavendagen in Rotterdam bood de KNRM een tochtje aan in een grote reddingsboot. ‘Na afloop hadden we meer dan tweehonderd nieuwe donateurs’, aldus Jan-Willem Wolf van de KNRM over het succes van deze experience. Huis-aan-huiscollectes doen ze niet aan, vult zijn collega Kees Brinkman aan. ‘Werkt niet. En we willen echt voor die persoonlijke benadering gaan.’
Tijdens open dagen horen potentiele geldschieters alles over de zee en de werkzaamheden van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij. ‘Waar de muitjes zitten, hoe de wind staat, waar de strekdammen zich bevinden. Dat er tien mensen per jaar in zee verdrinken. En hoeveel wij er redden.’
Loyaliteit
Adviseur fondsenwerving Reinier Spruit vindt oefeningen een slimme manier om nieuwe donateurs aan boord te halen. ‘In het verleden hebben goede doelen mensen te vaak en te agressief benaderd, via de telefoon of huis-aan-huiswerving. Uit een zojuist verschenen rapport in Engeland blijkt dat het beter werkt een potentiële donateur een ‘ervaring’ te bieden en hem vooral niet als financieel target te zien. Door de donateurs in huis uit te nodigen, blijven ze volgens het goede doel langer trouw.’
Lees hier het volledige Volkskrant-artikel.