Rijndam Revalidatie onderzoekt patiënttevredenheid met app
Rijndam Revalidatie, actief in het zuiden van de provincie Zuid-Holland, gebruikt vanaf deze zomer een app om tevredenheid bij patiënten te meten. De applicatie biedt de mogelijkheid om op elk moment feedback van patiënten te verzamelen en erop te reageren. Doel is om de zorg gericht te kunnen verbeteren.
De metingen vinden plaats op thema’s die relevant zijn voor de hele organisatie of een afdeling. De patiënt krijgt van een medewerker een iPad uitgereikt en vult ter plaatse een vragenlijst in. Elke afdeling beschikt over een eigen dashboard, waarin resultaten direct zichtbaar zijn. Ze kunnen patiënten die een e-mailadres hebben achtergelaten, bedanken voor hun medewerking en op de hoogte brengen van de acties die de afdeling neemt op basis van hun antwoorden en suggesties.
Gebruiksvriendelijk
Volgens Rijndam kan door deze mogelijkheden beter en gerichter worden ingespeeld op de zorgbehoefte van de desbetreffende afdeling. Projectleider Marieke Jacobs legt uit: ‘We hebben allerlei instrumenten en partijen geselecteerd en voor deze innovatie-app gekozen vanwege de gebruiksvriendelijkheid voor zowel patiënten als medewerkers. Een ander pluspunt is dat deze app stuurt op verbetermogelijkheden en niet op het verzamelen van cijfers.’ Een vergelijkbaar systeem is al in gebruik bij onder meer het Antoni van Leeuwenhoek in Amsterdam.
Het revalidatiecentrum start met deze nieuwe manier van tevredenheidsonderzoek op de afdelingen Arbeidsrevalidatie, Dwarslaesie/Heelkunde en Kind/Jeugd, en op de locatie IJsselland ziekenhuis. Planning is dat begin 2018 deze applicatie op alle vijftien locaties van Rijndam, verspreid over de regio’s Rijnmond, Zuid-Holland zuid, Drechtsteden en Gorinchem, wordt gebruikt. Deze applicatie komt in de plaats van het jaarlijkse papieren tevredenheidsonderzoek.
- patiëntcontact
- app
- patiënttevredenheid
- feedback
- ziekenhuis
- kwaliteit
- Marieke Jacobs
- zorg
- onderzoek
- Rijndam Revalidatie