Vijf features van de ultieme leider
Onverschrokken. Dat is één van de vijf kenmerken van de ideale ceo, zo valt op te maken uit het boek ‘The Corner Office: Indispensable and Unexpected Lessons From CEO’s on How to Lead and Succeed’ waarvoor ruim zeventig leidinggevenden van grote bedrijven wereldwijd zijn geïnterviewd.
Opvallend aan de vijf kerneigenschappen die de Amerikaanse journalist Adam Bryant in zijn boek heeft opgetekend, is dat al deze kenmerken niet genetisch worden bepaald. Ze worden verworven door attitude, gewoonte en discipline en dat houdt in dat een ieder deze eigenschappen kan aanleren.
Ceo’s hebben twee facetten: enerzijds projecteren ze het zelfvertrouwen en de autoriteit die nodig is om aandeelhouders toe te spreken en te overtuigen, anderzijds willen ze alles te weten komen. Waarom een project of product succesvol werd en een ander niet bijvoorbeeld. Ze stellen continu vragen rondom het grotere plaatje. Ze vragen waarom iets op een bepaalde manier gedaan wordt en hoe het beter kan. Ze zijn nieuwsgierig naar mensen, wat ze doen en waarom. Alleen door voortdurend vragen te stellen slagen ze erin hun medewerkers te begrijpen en uiteindelijk efficiënter te maken.
De capaciteit om met tegenslagen om te gaan. Sommige mensen omarmen moeilijkheden; ze houden ervan en hebben een uitzonderlijk palmares opgebouwd in het overwinnen van tegenslagen. Mocht er een test bestaan die deze kwaliteit bij een persoon naar voren zou brengen dan zou het een enorm succes zijn, maar de meeste bedrijven komen pas met hun problemen naar buiten als het te laat is. De beste ceo’s zijn degenen die een probleem ‘ownen’ en het niet loslaten voordat het is opgelost. Het is nooit andermans schuld; ze hebben een positieve attitude ten opzichte van het probleem en combineren dat met doelgerichtheid en vastberadenheid.
De beste leidinggevenden zijn meer dan teamspelers. Zij begrijpen hoe teams werken en hoe ze het meest daaruit kunnen halen. Teamwijs betekent dat je begrijpt wie er in het team moeten zitten om te kunnen winnen en hoe zij samen voor hetzelfde doel gaan. De impact die iemand op een groep heeft is vooral af te leiden aan de reactie en de lichaamstaal van zijn of haar medewerkers wanneer hij/zij voor een groep spreekt. Echter, degenen die écht succesvol zijn in het zakenleven, zijn zij die snappen hoe ze mensen kunnen motiveren en mobiliseren die niet eens rechtstreeks aan hen rapporteren.
Langdurende presentaties en vergaderingen behoren nog altijd niet tot het verleden. Hoe komt het dat ceo’s hun managers niet duidelijk kunnen maken dat het anders moet? Dit komt doordat mensen moeite hebben zich beknopt uit te drukken, plus informatie betekende ooit macht. Tip: vraag de presentaties op voorhand op, loop er doorheen en koppel dat terug met relevante vragen.
Voel je je comfortabel wanneer de situatie oncomfortabel is? Wanneer de zaken goed gaan, werkt dat op jouw zenuwen? Ben je bereid een verrassende carrièreswitch te maken om nieuwe vaardigheden aan te leren? Met andere woorden: ben je onbevreesd? Dit soort mensen onderbreken bewust een ogenschijnlijk vlot lopend scenario met het oog op het creëren van een nieuwe, betere situatie. Het gaat niet enkel om mensen die verandering omarmen, ze kunnen die verandering ook managen.
Bron: Express.be
comments powered by Disqus