Groninger uitkeringsgerechtigden aan de slag in contactcenter
26 voormalige uitkeringsgerechtigden in de gemeente Groningen gaan aan het werk in een contactcenter. Ze namen deel aan een opleidingsprogramma van customer service adviesbureau KANS! en ontvingen deze week uit handen van wethouder Roeland van der Schaaf en gedeputeerde Eelco Eikenaar een certificaat om de afronding van hun opleiding te markeren.
In maart van dit jaar ging het project met 40 deelnemers van start. Het gaat om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. ‘Van hen zijn er 27 geselecteerd door het UWV. De gemeente, die verantwoordelijk is voor bijstandsuitkeringen, heeft nog eens 13 mensen aangedragen’, verduidelijkt Hans Coenraads, woordvoerder van de wethouder, tegenover CustomerFirst. ‘Daarbij is gekeken naar hun individuele kwaliteiten. Waar zijn ze goed in, wat willen ze en wat kunnen ze.’
Erkend certificaat
Van deze eerste groep is 73 procent aan het werk geholpen. ‘Dat zijn deels de 26 mensen die een erkend Branche Certificaat hebben ontvangen, uitgegeven door de Klantenservice Federatie Nederland (KSF). Ook is er een aantal dat zelf eerder al een betaalde baan heeft gevonden.’ 20 deelnemers gaan direct aan de slag via KANS!, waar ze minimaal zes maanden aan het werk kunnen.
In het najaar 2017 start een nieuwe groep cursisten van 20 personen. De selectie van de kandidaten zal in samenwerking met de gemeente Groningen en het UWV op korte termijn van start gaan. Voor 2018 staan meerdere groepen op de planning. Naast KANS! bestaan er andere, vergelijkbare projecten. Zo werken de Friese gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel samen met Start People.
Beeld: gemeente Groningen
- KANS!
- Roeland van der Schaaf
- Groningen
- klantcontact
- gemeente
- uitkering
- contactcenter
- Eelco Eikenaar
- Klantenservice Federatie Nederland
- bijstand
- KSF