Korrelatie zet met WhatsApp in op groter jongerenbereik

Korrelatie zet met WhatsApp in op groter jongerenbereik
  • 20 september 2017
  • Redactie

Hulpverleningsorganisatie Korrelatie is voortaan ook via WhatsApp bereikbaar. Naar eigen zeggen is het de eerste hulpdienst die het berichtenmedium inzet. Korrelatie hoopt hiermee vooral jongeren beter te kunnen bedienen.

In januari begon de organisatie met een pilot, rond een uitzending van de soap Goede Tijden, Slechte Tijden waarin zelfbeschadiging aan de orde kwam. Sindsdien zochten 700 mensen via dit kanaal contact met hulpverleners. Besproken onderwerpen waren onder meer relatieproblemen, opvoedproblemen, angst, paniek en antidepressiva.

Jonge hulpvragers
Uit de pilot blijkt dat de meeste hulpvragers die van WhatsApp gebruikmaken 21 tot 30 jaar oud zijn (22%), gevolgd door 11 tot 20 jarigen (16%) en 31 tot 40 jarigen (11%). Van 45% van de hulpvragers is de leeftijd niet bekend. De meeste mensen maken nog steeds gebruik van de telefonische hulpverlening door Korrelatie, vooral de groep 31-60 jarigen. Daarnaast kunnen mensen chatten en mailen. 

Nu de organisatie de hulpverlening via WhatsApp meer aandacht gaat geven, zal naar verwachting het aantal hulpvragen toenemen. Korrelatie is op werkdagen van 9 tot 18 uur via het kanaal bereikbaar. De hulpdienst werkt anoniem, maar kan WhatsApp-namen en telefoonnummers zien, tenzij dit laatste is afgeschermd. ‘Om te voorkomen dat anderen (huisgenoten, familieleden, etc.) je telefoon kunnen lezen, raden we je aan de pushnotificaties uit te zetten. Het kan soms even duren voor je (weer) een reactie krijgt in de WhatsApp. Wil je liever een aaneengesloten gesprek, dan werkt een chat of telefoongesprek het best’, is het advies op de website van Korrelatie.

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link