Patiëntpaden moeten zorgen voor ziekenhuisrevolutie
‘Het ziekenhuis zoals we dat nu kennen, loopt tegen het einde van zijn houdbaarheid aan.’ Volgens de Nederlander Melvin Samsom, directeur van het Karolinska Universiteitsziekenhuis in Stockholm, is een nieuwe organisatiestructuur noodzakelijk, waarbij afdelingen vervallen en de patiëntbehoefte leidend is. Dat stelt hij in een uitgebreid interview met het FD.
Samsom gooit dit najaar het roer om bij het ziekenhuis in de Zweedse hoofdstad. ‘De oude structuur bevordert te weinig de samenwerking tussen verschillende afdelingen en door de versnippering is het moeilijk te bepalen wat het precieze resultaat van een behandeling is. Daarom concludeerden we hier: het is tijd voor een volgende stap.’
Actief betrokken
In het interview legt Samsom uit dat de huidige standaard weinig voordelen biedt. Patiënten worden steeds naar verschillende afdelingen gestuurd. In het Karolinska wordt deze structuur voortaan losgelaten. Iemand met borstkanker vindt zo alle betrokken specialisten in één gang. Dat is niet alleen makkelijker voor de patiënt, maar ook voor de medici, die zo sneller kunnen overleggen. De patiënt wordt actief betrokken bij de indeling van de gang, zo stelt Samsom.
Samsom oogst met zijn plannen forse kritiek onder het medisch personeel. Zo zou slechts 3 procent van de medisch specialisten vertrouwen in hem hebben. Grootste angst is dat specialisten zich niet langer kunnen ontwikkelen binnen hun vak, omdat ze vast zouden zitten in de verschillende patiëntpaden.
Opleiding
Als gevolg hiervan zou ook de opleiding van nieuwe specialisten in gevaar komen, omdat hun opleiding en de praktijk niet goed meer op elkaar zouden aansluiten. Het Karolinska universiteitsziekenhuis is nauw verbonden aan Karolinska Institutet (KI), een van de meest gerenommeerde medische universiteiten ter wereld. Een comité van professoren aan het KI beslist jaarlijks wie de Nobelprijs voor de Geneeskunde ontvangt.
‘We zijn wel uitgebreid in gesprek gegaan om erachter te komen waar die onrust vandaan kwam en om te zoeken naar een oplossing’, reageert Samsom op de kritiek. ‘Het overleg met de vakbonden is ook geïntensiveerd. Maar het gaat er uiteindelijk om of het leidt tot betere zorg voor onze patiënten.’
Beeld: Melvin Samsom bij de opening van het eerste deel van het nieuwe ziekenhuiscomplex (bron: Karolinska Universitetssjukhuset).
- Karolinska Universitetssjukhuset
- Zweden
- ziekenhuis
- patiëntgemak
- Stockholm
- Karolinska Institutet
- Melvin Samsom
- zorg
- patiëntbeleving
- management