Zalando onderzoekt klantbeleving met start-ups
Zalando gaat start-ups toegang bieden tot het eigen platform. Met het nieuwe partnerprogramma Build krijgen deze kleine bedrijven een groter podium en hopen de Duitsers zelf meer inzichten te krijgen in de klantbeleving van verschillende deelmarkten in Europa.
Het bedrijf wil de winkelbeleving van de klant personaliseren en inspiratie stimuleren. ‘Negen jaar geleden startten we als online retailer, nu zijn we uitgegroeid tot een platform’, zegt Benjamin Wörner van Zalando tegen Twinkle. ‘We kunnen de klantervaring verbeteren door alle verschillende lagen in de customer journey te verbinden met externe technologieën. Zalando ontwikkelt al lange tijd allerlei zaken in eigen huis. We hebben toegang tot heel Europa, maar de culturele verschillen en die tussen klantverwachtingen zijn erg groot. We hebben nog veel meer ervaring nodig, er zijn zulke mooie oplossingen in het veld. We bieden retailers daarom de verbinding met ons platform aan.’
De eerste deelnemer aan het platform is het Israëlische Bllush. ‘Veel mensen kennen het probleem van online een spijkerbroek uitzoeken: gaat het wel passen? Bllush biedt een tool waarmee klanten een perfect passende spijkerbroek kunnen uitzoeken. Je kunt er modellen mee vergelijken: hier wat losser, daar wat wijder’, legt Wörner uit.
Nederlandse partners
Ook in ons land is Zalando op zoek naar mogelijke partners. ‘Momenteel spreken we met allerlei Nederlandse start-ups, maar het is nog te vroeg om live te gaan met één van hen.’ Overigens gaat het niet alleen om start-ups: ‘We zijn om zoek naar tech providers en concentreren ons op startende bedrijven, maar sluiten een partij niet direct uit als die bijvoorbeeld al wat langer actief is of op basis van grootte.’
Build sluit naadloos aan op het ‘megalokaal relevante’ Zalando, vindt Wörner. ‘Denk bijvoorbeeld aan een partner die inspirerende content produceert voor de Nederlandse markt, die verbinding heeft met het lokale retaillandschap.’ Sinds een jaar verwelkomt Zalando kleine zelfstandige ondernemers op zijn platform en verkoopt kleding en schoenen voor hen; ook verzorgt de Duitse moderetailer fulfilment voor externe partijen, sinds juni ook voor Nederlandse shops.
- klantervaring
- Bllush
- technologie
- start-ups
- customer journey
- Zalando
- klantbeleving
- klantreis
- Build
- Benjamin Wörner