bol.com neemt afstand in tiende Twinkle100
Bol.com is aanvoerder van de Twinkle100, de jaarlijkse publicatie met de grootste online verkopers in Nederland. Met een omzet van 950 miljoen euro heeft de webwinkel een ruime voorsprong op Coolblue, de nieuwe nummer 2 onder de retailers. KLM is de grootste online reisverkoper van Nederland.
Voor de tiende keer heeft de redactie van Twinkle de grootste online retailers en de grootste online reisverkopers in ons land in kaart gebracht, daarbij geholpen door de Hogeschool van Amsterdam. De jubileumeditie van de Twinkle100 is zojuist gepresenteerd in DeFabrique in Utrecht, waar Shopping Today plaatsvindt.
Retailers
Lijstaanvoerder bol.com zag zijn Nederlandse consumentenomzet (inclusief marktplaats) in 2016 met ruim tweehonderd miljoen euro stijgen, om uit te komen op 950 miljoen euro. Het gat met de nummer 2 is groter geworden, maar Coolblue groeide het afgelopen jaar wel harder. Het Rotterdamse bedrijf was in de vorige Twinkle100 nog de nummer 4. Andere stijgers in de top-10 zijn Albert Heijn Online en H&M.
Hieronder vind je de 10 grootste online retailers in Nederland, met daarachter de omzet in miljoenen euro:
In de rangschikking van retailers staan bedrijven die tastbare producten verkopen, primair aan consumenten. Achter de eerste honderd retailers biedt de Twinkle100 een lijst met honderd runners-up, de ‘Tweede100’.
Reisverkopers
Hieronder vind je de top-5 van de Travel30, de lijst met de grootste online reisverkopers in Nederland:
‘Behalve de bovenkant is ook de onderkant van de Twinkle100 interessant’, zegt hoofdredacteur Arjan van Oosterhout. ‘We telden dit jaar tweehonderd online retailers met meer dan 5 miljoen euro Nederlandse webomzet. Vorig jaar lag de ondergrens voor opname nog op 3,1 miljoen euro. Het is dus een hele opgave om de publicatie binnen te dringen, iets wat onder andere AO.nl, Bloomon, Made.com en Picnic is gelukt.’
Voor deze Twinkle100 werkte de redactie samen met Hogeschool van Amsterdam: het Centre for Market Insights (CMI) van de hogeschool heeft het onafhankelijke onderzoek gecoördineerd. Alle websites zijn verder aan een contentanalyse onderworpen, waarmee betaalmethoden, bezorgtarieven en keurmerken werden geïnventariseerd.
MeasureWorks, SimilarWeb en Scooperz verrijkten de Twinkle100 met data over respectievelijk performance, traffic en social media. Ook is in de Twinkle100 een schat aan informatie over toeleveranciers te vinden.