Zalando-bot geeft klanten cadeautips
Zalando lanceert een chatbot die klanten cadeauadvies op maat geeft. De bot Gift Finder draait in Google Assistant en is vanaf eind deze maand onder de naam Geschenkefinder voor het eerst te gebruiken in Duitsland.
De cadeaubot is volgens de online retailer ontworpen om een leuke en gepersonaliseerde beleving te bieden. Alle gebruikers van Google Assistant kunnen de bot gebruiken zodra ze de Assistant om hulp vragen bij het zoeken van een cadeau. De gebruiker is verbonden met de chatbot van Zalando, terwijl het gesprek binnen Assistant plaatsvindt. Aan de hand van een aantal vragen stelt de bot een aantal passende cadeaus voor, waarna de gebruiker meer te weten kan komen over het product en dit kan kopen via de webshop.
Klantgericht
‘Mensen brengen steeds meer tijd door op sociale apps en als een klantgericht bedrijf moeten we zijn waar de consument is. Op die manier kunnen we opkomende en voorziene klantbehoeftes en -pijnpunten ondervangen’, zegt Nicolas Borg, vp Strategy bij het bedrijf. ‘De samenwerking met Google maakt het mogelijk om de volgende stap te zetten op het gebied van Conversational Commerce.’
Google introduceerde onlangs bij onze oosterburen het platform Actions on Google. Hier kunnen derden apps bouwen voor Google Assistant. ‘Deze samenwerking laat de toegevoegde waarde van Actions on Google zien voor onze gebruikers’, stelt Malte Will, product partnerships manager bij Google. ‘Gebruikers met specifieke behoeftes, in dit geval op modegebied, hoeven hiervoor niet langer de Assistant te verlaten of extra apps te installeren.’
- Google Assistant
- klantcontact
- conversational commerce
- klantgemak
- Actions on Google
- Zalando
- chatbot
- Giftfinder
- Geschenkefinder