AccorHotels geeft chatbot Phil een stem
AccorHotels, moederbedrijf van onder meer Ibis en Novotel, is voortaan te bereiken met Google Assistant. Klanten kunnen via het systeem praten met bot Phil, die informatie geeft over faciliteiten en andere praktische informatie van de verschillende hotels.
Na de instructie ‘Ok Google, ik wil met AccorHotels praten’ opent automatisch een gesprek op de smartphone, de speaker Google Home of een ander aangesloten apparaat. Voor het maken van een reservering worden gebruikers voorlopig nog doorverwezen naar de app of de website van het bedrijf.
Persoonlijker
Momenteel is Phil alleen in het Frans aanspreekbaar, maar vanaf volgend jaar kunnen klanten in Canada, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten in het Engels met de bot praten. Phil werd in mei van dit jaar gelanceerd op Facebook Messenger, waarna de bot gaandeweg meer leerde over de meer dan 4.200 locaties van de hotelketen. Het bedrijf stelt dat de stemversie van Phil persoonlijker contact mogelijk maakt.
In 2018 wil het bedrijf ook een chatbot in de mobiele app installeren. Sinds de lancering van de app in 2012 is deze meer dan 5 miljoen keer gedownload, meldt AccorHotels. Gebruikers kunnen hiermee ook activiteiten in de omgeving van hun hotel plannen, zoals het boeken van een tafel in een restaurant of het reserveren van een werkplek.
Over een ruime maand lees je in editie 11/12 van CustomerFirst onder andere hoe AccorHotels de customer experience op al zijn digitale kanalen wil verbeteren.