Datahuis vaker op orde
Nederlandse organisaties gebruiken data in marketing vooral voor conversie-optimalisatie. De belangrijkste opbrengst van hun investeringen in data is klanttevredenheid. Bij bijna de helft van de organisaties worden beslissingen echter nog steeds genomen op basis van onderbuikgevoel (46%) en niet op grond van feiten (46%). Dat blijkt uit het Data Driven Marketing Onderzoek van DDMA, dat dit jaar voor de tweede keer is gehouden.
De ondervraagde marketeers laten zien, net als in 2016, dat hun investeringen vooral leiden tot hogere klanttevredenheid (82%) en meer omzet (72%). Volgens een kleine driekwart van de ondervraagden is het verbeteren van de klantervaring nog steeds de belangrijkste reden om klantdata in te zetten bij marketingactiviteiten. Conversie-optimalisatie is dit jaar het belangrijkste marketingdoel (57% ten opzichte van 40% in 2016), op de voet gevolgd door doelgroepsegmentatie (56%) en het vergroten van klantkennis (43%).
DDMA-directeur Diana Janssen is blij te constateren dat privacy en ethiek meer en meer op de agenda komen te staan bij bedrijven. ‘We zien dat de aanstaande handhaving van de nieuwe Europese privacywetgeving, de AVG, voor veel organisaties reden is om meer met privacy bezig te zijn.” De analytische onderbouwing van beslissingen neemt intussen toe. Momenteel voorspelt 23% van de marketeers klantgedrag op basis van data. Zij zien AI, machine learning en predictive analysis wel als belangrijkste ontwikkelingen van de komende jaren. Ruim een vijfde van de ondervraagden verwacht zelfs dat machine learning binnen 3 jaar alle vormen van analytics zal vervangen.