Robots nemen sollicitatiegesprekken Volvo over
Automotivebedrijf Volvo komt met HR90: een robot die de eerste ronde werving en selectie van kandidaten op zich gaat nemen. Door middel van IBM’s Watson kan de robot gezichtsexpressies en woorden van de sollicitant interpreteren.
Door middel van deze software worden bots en menselijke medewerkers geïntegreerd in één systeem. De robots moeten de eerste stap van een sollicitatiegesprek op zich nemen. Volgens Volvo betekent dit niet dat HR-professionals hoeven te vrezen voor het wegvallen van hun werkzaamheden. ‘Op basis van die eerste inschatting kunnen we kijken of iemand voldoende communicatief is om bij onze verdelers klanten te helpen’, licht Balder O’Hondt, marketingdirecteur van Volvo Car BeLux, toe. Vervolgens komt de kandidaat alsnog op gesprek met een HR-verantwoordelijke. Daarnaast is het doorzoeken van een stapel CV’s ook besteed aan de robot, waardoor de HR-professional zich kan bezighouden met de uiteindelijke beslissing over een kandidaat.
In het sollicitatiegesprek vraagt HR90 de sollicitant naar technische kennis, motivatie en sociale vaardigheden. Op basis van deze antwoorden moet de machine beoordelen of de kandidaat geschikt is om Volvo-klanten te woord te staan. Deze toevoeging aan het sollicitatieproces moet schaarse technisch geschoolde mensen naar het bedrijf trekken.